Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

5. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením.
  • Uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka.

význam pohybu pro zdraví
příprava organismu
správné držení těla, správné zvedání zátěže;
průpravná, kondiční, kompenzační a relaxační cvičení;
hygiena při Tv a plavání
bezpečnost při pohybových činnostech

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Pohybové dovednosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her.

průpravná, kondiční, kompenzační a relaxační cvičení;
pohybové hry;
turistika /chůze v terénu, překonávání překážek; ochrana přírody/
gymnastika: kotoul vpřed, vzad; stoj na rukou s dopomocí učitele; přeskok /roznožka přes kozu, odraz z můstku/; hrazda; kladina; šplh;
cvičení s hudbou; krok přeměnný; mazurka;
plavání: hygiena plavání; kraul, znak, nácvik - prsa; dopomoc tonoucímu;
kopaná, minikošíková, miniházená, softbal, florbal, vybíjená, přehazovaná;
základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu;
atletika: rychlý běh do 60 m, vytrvalý běh do 1000 m na dráze, běh terénem do 15 minut; nízký, polovysoký start; skok daleký, skok vysoký; hod míčkem;

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Spolupracuje při sportovních aktivitách.

Pohybové učení - organizace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti.
  • Jedná v duchu fair play; dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví.
  • Užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení.
  • Zorganizuje nenáročné pohybové činnostin a soutěže na úrovni třídy.
  • Změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky.
  • Orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportvních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace.

základní tělocvičné názvosloví
základní povely
jednání fair play, olympijské ideály a symboly
informační zdroje o pohybových aktivitách
měření a posuzování pohybových dovedností
základní pravidla osvojovaných pohybových činností
organizace jednoduchých pohybových aktivit