Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

5. ročník


Matematika


3+2  týdně, P
Číslo a početní operace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel.
  • Využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení.
  • Provádí odhady a kontroluje výsledky.
  • Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel.
  • Přečte zápis desetinného čísla a vyznačí na číselné ose desetinné číslo dané hodnoty
  • Porozumí významu znaku ,,-,, pro zápis celého záporného čísla a toto číslo vyznačí na číselné ose

- sčítání a odčítání do 1 000 000
- násobení jedno a dvouciferným činitelem
- písemné dělení jednociferným činitelem
Přirozená čísla do a přes 1 000 000
- čtení a zápis čísel větších než milion
- zápis čísel v desítkové soustavě
- zaokrouhlování čísel přes 1 000 000
- sčítání a odčítání dvou čísel zpaměti (čísla mají nejvýše dvě číslice různé od nuly)
- písemné sčítání a odčítání přirozených čísel
- písemné násobení až 3 ciferným činitelem
- písemné dělení 1 a 2 ciferným dělitelem
- kontrola výpočtu a odhad výsledku
- zákon asociativní, komutativní při sčítání a násobení
- kontrola výsledků, využití kalkulátoru
- slovní úlohy vedoucí k jednomu nebo dvěma výpočtům s přirozenými čísly
- aritmetický průměr při řešení slovních úloh
- celá čísla, desetinná čísla, zlomky
- znázornění desetinných čísel na číselné ose

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

rozvíjení schopnosti pracovat s ostatními žáky a s učitelem při řešení úloh

Mezilidské vztahy

cvičení tolerance a pochopení pro slabší spolužáky, vzájemná pomoc

Kreativita

rozvíjení schopnosti uplatnit své nápady při řešení úloh

Člověk a jeho svět

5. ročník

Místo, kde žijeme

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Řeší jednoduché praktické slovní úlohy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky.

- číselné a obrázkové řady
- početní tabulky, čtverce
- dělení geometrických tvarů v rovině na jiné magické čtverce stavby z krychlí
- prostorová představivost

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, sbírá a třídí data.
  • Čte, sestavuje jednoduché tabulky a diagramy.

- soustava souřadnic, grafy, tabulky
- čtení a sestrojování sloupkového diagramu
- čtení jízdního řádu
- sloupcový diagram
- graf v soustavě souřadnic
- proměnná, nezávisle proměnná - počasí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

tvoření tabulek a grafů s tématikou Evropa - nadmořské výšky hor

Člověk a jeho svět

5. ročník

Lidé kolem nás

Člověk a jeho svět

5. ročník

Lidé a čas

Geometrie v rovině a v prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Narýsuje a znázorní základní rovinné útvary.
  • Určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě.
  • Určí obvod mnohoúhelníku sečtením jeho stran.
  • Užívá základní jednotky obsahu a obvodu.
  • Sčítá a odčítá graficky úsečky, určí délku lomené čáry.
  • Určí vzájemnou polohu dvou přímek v rovině.
  • Rozezná souměrné útvary a určí osově souměrné útvary překládáním papíru.
  • Pojmenuje základní útvary v prostoru.

- rýsování čtverce, kružnice, obdélníku a pravoúhlý trojúhelník
- čtverec a obdélník - obsah pomocí čtvercové sítě
- obvod šestiúhelníku a jiných mnohoúhelníků sečtením stran
- jednotky délky - km, m, dm, cm, mm
- převod jednotek délky
- jednotky obsahu - m2, dm2, cm2, mm2
- grafický součet a rozdíl úseček
- délka lomené čáry
- rovnoběžky, různoběžky, kolmice
- určení polohy přímek a rýsování
- osově souměrné útvary - čtverec, obdélník,
- čtvercová síť a osově souměrné útvary
- poznávání základních rovinných útvarů v prostoru
- tělesa - krychle, kvádr, kužel, koule, válec, jehlan

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

úsečky znázorňující délku říšních toků a jejich porovnávání