Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

8. ročník


Chemie


2  týdně, P
Úvod do chemie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určí společné a rozdílné vlastnosti látek.
  • Pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost, posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí.
  • Objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek.

Chemie jako přírodní věda, postavení chemiie ve společnosti, výrobky chem.průmyslu, zásady bezpečnosti práce, pravidla první pomoci a nebezpečné látky a přípravky.
R-věty, S-věty, označení látek, vlastnosti látek, havarijní situace.

Směsi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje směsi a chemické látky.
  • Vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení.
  • Vysvětlí faktory ovlivňující rozpouštění pevných látek.
  • Navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení, uvede příklady z praxe.
  • Rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití.
  • Uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a v domácnosti, navrhne vhodné preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění.

Směsi a jejich složky, různorodé a stejnorodé směsi, slitiny, způsoby oddělování složek ze směsí (filtrace,odstřeďování,destilace,krystalizace,usazování,extrakce a sublimace,chromatografie), voda ajejí vlastnosti, druhy vod, péče o čistotu vod, složení a vlastnosti vzduchu, čistota ovzduší, ozonová vrstva.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Voda - čistota vody. Vzduch - čistota ovzduší.

Matematika

8. ročník

Číslo a proměnná

Částicové složení látek
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech.
  • Rozlišuje prvky a sloučeniny a pojmy používá ve správných souvislostech.
  • Orientuje se v periodické soustavě prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy, zná jejich vlastnosti.

Stavba atomu, elektronový obal atomu, chemické prvky, protonové a nukleonové číslo, PSP, ionty, elektronegativita, chemická vazba, sloučeniny, chem. vzorec, hmotnostní zlomek, vybrané nekovy, polokovy a kovy.

Chemické reakce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje reaktanty a produkty reakce, uvede příklady důležitých chem. reakcí, klasifikaci a jejich využívání.
  • Dokáže přečíst chem. rovnice a s využitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost reaktantu či produktu, aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících rychlost reakcí a předcházení možným nebezpečím.

Chemický děj, zákon zachování hmotnosti, molární hmotnost, látkové množství, jednoduché chemické reakce, typy reakcí-klasifikace, faktory ovlivňující rychlost reakcí, reakce exo a endotermní.

Anorganické sloučeniny, soli
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porovná základní vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, halogenidů, kyselin a hydroxidů, solí, posoudí jejich vliv na životní prostředí.
  • Vysvětlí vznik kyselých dešťů, vliv na životní prostředí, opatření k prevenci a likvidaci následků.
  • Orientuje se na stupnici pH, měří reakce roztoků a uplatnění neutralizace v praxi.

Oxidační číslo, halogenidy a jejich názvosloví, oxidy a sulfidy-jejich názvosloví a použití, význam,
Kyseliny a hydroxidy
Oxidy kyselinotvorné, zásadotvorné a amfoterní, kyselost a zásasaditost roztoků, vlastnosti kyselin a hydroxidů, jejich názvosloví, důležité kyseliny a hydroxidy, měření kyselosti, kyselé deště, zásády bezpečné práce s žíravinami, první pomoc.
Soli
Vznik solí, neutralizace, názvosloví vybraných solí, význam a a použití vybraných solí.
Jednoduché výpočty z chemických rovnic, hmotnostní zlomek,molární koncentrace.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí