Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

8. ročník


Člověk a svět práce


1  týdně, P
Domácnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni.
  • Dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy a poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu elektickým proudem.
  • Ovládá jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti.
  • Správně zachází s pomůckami, nástroji, nářadím a zařízením včetně údržby; provádí drobnou domácí údržbu
  • Dodržuje základní principy stolování, splečenského chování a obsluhy u stolu ve společnosti.
  • Provádí jednoduché operace platebního styku a domácího účetnictví.

Bezbečnost a hygiena práce 
Ruční práce - vyšívání a šití

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Technické práce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Volí vhodné pracovní postupy při pěstování vybraných rostlin, pěstuje a využívá květiny pro výzdobu.
  • Provádí složitější práce a kombinované práce s různými materíály, dodržuje technologickou kázeň.
  • Řeší zadané technické problémy, vybírá vhodné postupy a nářadí.
  • Plánuje svoji pracovní činnost, sám připraví technický výkres.
  • Dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny při práci i zásady bezpečnosti a ochrany při práci s nástroji a nářadím; poskytne první pomoc při úrazu

Dřevo - kov - plasty - elektro.
Pracovní pomůcky a nářadí, včetně el. vrtačky, el. brusky, přímočaré pily a rozbrušovačky, organizace práce, pracovní postupy, technické náčrty a výkresy, technologické postupy některých výrob.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Volba povolání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí.
  • Posoudí možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy.
  • Využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání.
  • Prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce.

Povolání lidí, druhy pracovišť pracovních prostředků a objektů, charakter a druhy pracovních činností.
Požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní, rovnost příležitostí na trhu práce.
Náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby.
Pracovní příležitosti v obci, regionu, způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce, práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání