Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

8. ročník


Zeměpis


1+1  týdně, P
Regiony světa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa.
  • Lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává Jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny.
  • Porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
  • Zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.

Evropa
Rozloha, poloha, hranice a členitost
Povrch Evropy
Podnebí a počasí v Evropě
Vodstvo Evropy
Šířková (vegetační) pásma a výškové stupně v Evropě
Obyvatelstvo a osídlení Evropy
Oblasti a státy Evropy
Střední Evropa
Západní' Evropa
Severní Evropa
Jižní Evropa
Jihovýchodní Evropa
Východní Evropa
Rusko

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Multikulturalita

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Matematika

8. ročník

Číslo a proměnná

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy, globální svět

Výchova k občanství

6. ročník

Člověk ve společnosti

Společenské a hospodářské prostředí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa.
  • Posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel.
  • Zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje.
  • Porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit.
  • Porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků.
  • Lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních světových regionech.

Společenské prostředí
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Územní pohyb obyvatelstva
Sociální a kulturní globalizační procesy
Rozmístění lidských ras, národů a jazyků
Územní aspekty náboženství ve světě
Struktura obyvatelstva
Venkovská sídla
Městská sídla, proces urbanizace a suburbanizace
Územní struktura mést
Funkce měst
Hospodářské prostředí
Světové hospodářství
Jádrové a periferní oblasti světa
Hospodářské globalizační procesy, globální nerovnost
Světové zemědělství
Pěstování zemědělských plodin
Chov hospodářských zvířat
Rybolov a lesní hospodářství
Světová průmyslová výroba
Těžba a dobývání nerostů, zpracování surovin
Výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody
Zpracovatelský průmysl
Úloha dopravy v hospodářství
Pozemní doprava: železniční, silniční a potrubní
Vodní a letecká doprava, spoje
Služby obyvatelstvu
Cestovní ruch a rekreace
Mezinárodní obchod; nadnárodní společnosti, mezinárodní hospodářské integrace, globální trh
Politická mapa současného světa
Státy na Zemi
Poloha, rozloha, lidnatost států
Průběh a tvar státních hranic
Státní zřízení.
Způsob vlády
Administrativně správní členění
Stupeň rozvoje států světa
Ohniska neklidu v současném světě
Nové státy na mapě světa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Multikulturalita

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy, globální svět