Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

8. ročník


Výtvarná výchova


1  týdně, P
Výtvarné aktivity
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá vizuálně obrazných vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zazanamenání podnětů z přestav a fantazie.
  • Vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků.
  • Ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření v sociálních vztazích, nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci.
  • Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází přitom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků.
  • Rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu.
  • Porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů.

Vyjádření pomocí – linie, tvaru, objemu, světla, barvy.
Uspořádání v ploše, objemu, prostoru a čase.
Grafické a textilní techniky.
Akční tvar malby a kresby – skupinová tvorba.
Kompoziční principy ve volné a užité tvorbě.
Nauka o barvách – míchání barev, přírodní a syntetická barviva.
Porovnávání užití barev: Fauvismus x Kubismus, pravěké jeskynní barvy...
Aplikace znalostí perspektivy.
Komunikace v rámci skupiny.
Dokumentace a prezentace vlastního výtvarného vývoje.
Práce s uměleckým dílem.
Trendy současného výtvarného umění – multimédia, akční umění, instalace...

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Dějepis

6. ročník

Pravěk