Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

8. ročník


Dějepis


2  týdně, P
19. století
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů.
  • Charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin; uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích.
  • Na vybraných příkladech demonstruje základní politické proudy.

habsburská monarchie, Vídeň, Slezsko, Kladsko, Chlumec nad Cidlinou, Terezín;
Bouda, Stavovské divadlo, Národní muzeum;
osvícenský absolutismus, reformy, pragmatická sankce, patenty;
germanizace, centralizace, selské povstání, kancléř, metternichovský absolutismus;
romantismus, klasicismus, jazykověda, divadlo, literatura, noviny, Rukopisy;
vlastenec
Francie, italské republiky, německé státy, habsburská monarchie, Vídeň, Praha, Svatováclavské lázně, Kroměříž, Olomouc; Předlitavsko, Zalitavsko;
bonapartismus, frankfurtský parlament;
bachovský absolutismus, Hradec Králové , rakousko-uherské vyrovnání;
prusko-rakouská válka , Pařížská komuna;
prusko-francouzská válka, buržoazie, dělník, socialismus, utopický socialismus, komunismus;
zrušení roboty a poddanství; revoluce, barikáda
konzervativismus, liberalismus, anarchismus, nacionalismus, rasismus, antisemitismus

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Hudební výchova

8. ročník

Hudební výchova

Hudební výchova

9. ročník

Hudební výchova

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Počátek 20. stol.
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla; charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií.
  • Charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu.
  • Na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky, rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů.
  • Zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a její vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí.
  • rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů

Itálie, Prusko, Německo, USA, Gettysburg; Anglie, Francie, Rusko, Rakousko-Uhersko, občanská válka, otrokářství, Konfederace, rozvoj vědy, realismus, historizující slohy;
Centrální mocnosti, Dohoda
Sarajevo, Verdun, Paříž, versailleský mírový systém, Výmarská republika, Locarno;
Společnost národů, první světová válka, fronta, zázemí, válečné hospodářství, přídělový systém; kapitulace;
hospodářská krize, akcie, burza, mezistátní dohody,
Itálie, Německo, Španělsko, Habeš, Japonsko, Sovětský svaz, Mongolsko, Třetí říše;
komunismus, marxismus, říjnová revoluce, bolševik, sovět, fašismus, nacionalismus, nacismus, SA, SS;
pracovní tábor, GULAG;
vůdce
První republika, demokratické volby;
mobilizace, Pittsburská dohoda, Malá dohoda, Mnichovská dohoda

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Hudební výchova

8. ročník

Hudební výchova

Hudební výchova

9. ročník

Hudební výchova

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity