Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

8. ročník


Výchova k občanství


1  týdně, P
Člověk jako jedinec
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života.
  • Popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru.
  • Posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůlle při dosahování cílů a překonávání překážek.
  • Rozpoznává projevy záporných charaktrových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání.

- podobnost a odlišnost lidí - projevy chování, rozdíly v prožívání, myšlení a jednání; osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter; vrozené předpoklady, osobní potenciál

- vnitřní svět člověka - vnímání, prožívání, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, systém osobních hodnot, sebehodnocení; stereotypy v posuzování druhých lidí

- osobní rozvoj - životní cíle a plány, životní perspektiva, adaptace na životní změny, sebezměna; význam motivace, aktivity, vůle a osobní kázně při seberozvoji

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Výchova ke zdraví

6. ročník

Vztahy mezi lidmi a formy soužití

Výchova ke zdraví

7. ročník

Osobnostní a sociální rozvoj

Člověk, stát a právo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů.
  • Základním způsobem se orientuje v právním řádu ČR.

- právní základy státu -  Ústava ČR; složky státní moci, jejich orgány a instituce, obrana státu

- státní správa a samospráva - orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly

 

Ochrana za mimořádných situací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.

Povodně, požáry, havárie v továrnách, dopravě, jaderných elektrárnách, výbuch plynu, závaly.

Člověk, stát a hospodářství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    - výroba, obchod, služby - jejich funkce a návaznost