telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník
1. stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení
Předmět matematika se vyučuje jako samostatný předmět v
1. ročníku                   4 hodiny týdně
2. – 3. ročníku 5 hodin týdně
4. ročník                     4 hodiny týdně
5. ročníku                   5 hodin týdně
Vzdělávání v matematice je zaměřeno na
porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům
vzájemné vztahy v matematice
osvojení pojmů, symboliky,
způsoby užití osvojených dovedností    
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace je rozdělen na čtyři tématické okruhy:                   
Čísla a početní operace
Závislosti, vztahy a práce s daty
Geometrie v rovině a v prostoru
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Ve vzdělávacím oboru Čísla a početní operace si žáci uvědomují význam matematiky v životě. Učí se vyjadřovat pomocí čísel. Matematika rozvíjí pozornost, vytrvalost, schopnost rozlišovat, objevovat a vytvářet různé situace a hlavně dovednost při provádění početních operací. A seznámí se  základními jednotkami času a hmotnosti.
Ve vzdělávacím oboru Závislosti, vztahy a práce s daty se žáci učí sebedůvěře, kontrole své práce a srovnávání s prací jiných a tím se rozvíjí jejich schopnost uvažovat. Zjišťují proč je práce prováděna předloženým postupem a sami se snaží o vyvození závěrů z pozorování se závěrečnou diskusí.
Ve vzdělávacím oboru Geometrie v rovině a v prostoru  žáci určují a znázorňují základní geometrické útvary a modelují reálné situace. V reálném světě hledají podobnosti a odlišnosti útvarů, uvědomují si vzájemné polohy objektů. Učí se základním geometrickým dovednostem a symbolice : přímka, úsečka, bod, … obdélník, čtverec, trojúhelník, ….. krychle, kvádr, koule,….  a seznamují se základními jednotkami délky a obsahu.
Ve vzdělávacím oboru Nestandardní aplikační úlohy a problémy žáci řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky.
Předmět matematika je úzce spjat s ostatními předměty (prvouka – převody jednotek času, hmotnosti, český jazyk – čtení s porozuměním, praktické činnosti – modely krychle, kvádru …, výtvarná výchova – čáry, linky, rámečky a jiné ).

2. stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení
Předmět matematika se vyučuje jako samostatný předmět
V 6. až 9. ročníku 4 hodiny týdně.
 Vzdělávání v matematice je zaměřeno na
- užití matematiky v reálných situacích
- osvojení pojmů, matematických postupů
- rozvoj abstraktního a exaktního myšlení
- logické a kritické usuzování
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace je rozdělen na čtyři tématické okruhy:       
Číslo a proměnná
Závislosti, vztahy a práce s daty
Geometrie v rovině a v prostoru
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Ve vzdělávacím oboru  Číslo a proměnná si žáci osvojují aritmetické operace: dovednost provádět operaci, algoritmické porozumění a významové porozumění (spojení s realitou).
Ve vzdělávacím oboru Závislosti, vztahy a práce s daty žáci rozpoznávají typy změn a závislostí z reálného života a seznamují se s jejich reprezentacemi. Docházejí k pochopení, že změnou může být růst i pokles. Analyzují tabulky, diagramy a grafy a vytvářejí je v jednoduchých případech pomocí matematických  předpisů nebo s využitím vhodného počítačového programu. Toto vše směřuje k pochopení pojmu funkce.
Ve vzdělávacím oboru Geometrie v rovině a prostoru žáci určují a znázorňují geometrické útvary a modelují reálné situace. V reálném světě hledají podobnosti a odlišnosti útvarů, uvědomují si vzájemné polohy objektů. Porovnávají délky, velikosti úhlů, zjišťují obvody, obsahy, povrchy a objemy, zdokonalují svůj grafický projev.
Ve vzdělávacím oboru Nestandardní aplikační úlohy a problémy žáci uplatňují logické myšlení, při němž musí pochopit a analyzovat problémy, třídit údaje, provádět náčrty, a řešit je nejjednodušším a nejrychlejším způsobem.
Předmět matematika je úzce spjat s ostatními předměty (fyzika – převody jednotek,
rovnice aj.,zeměpis – měřítko, výpočty, aj., chemie – řešení rovnic, převody jednotek, aj.,)

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení:
Učí se přesně a stručně vyjadřovat užíváním mat. jazyka včetně symboliky, prováděním rozborů a zápisů při úloh a zdokonaluje grafický projev, rozvíjí abstraktní, kombinatorické a logické myšlení k věcné a srozumitelné argumentaci. Učitel vede žáky k ověřování výsledků.
zajímá se o nové poznatky
vyhledává a třídí informace
čte s porozuměním
využívá a aplikuje poznatky
poznatky dává do souvislostí
vyvozuje závěry
prezentuje svoji práci
samostatně pozoruje, experimentuje
účinně používá hodnocení a sebehodnocení
Kompetence k řešení problémů:
Učí se rozvíjet důvěru ve vlastní schopnosti a možnosti při řešení úloh, sebekontrole k systematičnosti, vytrvalosti a přesnosti, učí se provádět rozbor problémů a plánu řešení, odhadování výsledků, volby správného postupu, vyhodnocování správnosti výsledku.
uvědomuje si problém
hledá a vybírá řešení
rozlišuje podstatné a nepodstatné
přemýšlí nad problémem
je trpělivý a vytrvalý
obhajuje a vysvětluje svá řešení
rozhoduje se a vybírá možnosti řešení problému
vyhledává informace
požádá, přijímá a nabízí pomoc
pracuje pečlivě
Kompetence pracovní :
Žáci jsou vedeni k vytváření zásoby matematických nástrojů pro řešení reálných situacích v životě, učí se využívat matematické poznatky a dovednosti v praktických činnostech.
organizuje si pracoviště a čas
plánuje si práci, postup
zná a dodržuje bezpečnostní zásady při práci
spolupracuje – přijímá roli ve skupině a je nucen přizpůsobit se tempu skupiny
vždy dojde ke konci řešení
používá a vybírá různé metody práce, které vedou k cíli
hledá nejlepší možné postupy
pracuje podle návodu (čtení s porozuměním)
váží si práce svých i druhých (hodnocení, ocenění)
Kompetence sociální a personální:
Žáci jsou vedeni ke kritickému usuzování, srozumitelné a věcné argumentaci prostřednictvím řešení tématických problémů, ke kolegiální radě a pomoci, učí se pracovat v týmu.
spoluutváří pravidla a také je dodržuje
pozitivně ovlivňuje vztahy
upevňuje vztahy ve skupině
aktivně naslouchá
přijímá role ve skupině
diskutuje a respektuje jiný názor
nabízí a přijímá pomoc
Kompetence komunikativní:
Žáci se učí přesnému a stručnému vyjadřování užíváním matematického jazyka včetně symboliky.
správně a věcně formuluje myšlenky a názory
vyjadřuje se výstižně, srozumitelně a slušně
rozumí souvislostem
aktivně naslouchá
správně reaguje na podněty
slušně diskutuje s ostatními dětmi i dospělými
argumentuje věcně, vhodně a přiměřeně
aplikuje své poznatky
má dostatečnou slovní zásobu a umí správně vyslovovat
umí se vyjadřovat nejen ústně, ale i písemně
dodržuje smluvená pravidla
komunikuje pomocí PC, Internetu
používá zásady respektovat a být respektován
Kompetence občanské:
Při zpracování informaci jsou žáci vedeni ke kritickému myšlení nad obsahy sdělení, učí se hodnotit svoji práci a práci ostatních, jsou vedeni k ohleduplnosti a taktu, učí se vnímat složitosti světa.
dodržuje stanovená pravidla ve skupině,třídě, škole, společnosti
je tolerantní k sobě i k druhým
je vstřícný
je ekologicky uvědomělý (výpočty stavu ovzduší)
je zodpovědný za své chování
umí se omluvit, uznat a napravit chybu
má vlastní názor, umí ho vysvětlit a prosadit, ale i ustoupit a přijmout názor druhých , pokud je lepší
rozhoduje se
uplatňuje svá práva, ale zná i své povinnosti

Formy a metody práce, které povedou k rozvoji klíčových kompetencí:
skupinová práce
práce ve dvojicích
tematická výuka
projektové vyučování
ekologický výchova
diskuse
dialog
práce s PC, Internetem, odbornými knihami , kalkulátorem

Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
využívání matematických poznatků a dovedností v praktických činnostech – odhady, měření
a porovnávání velikostí a vzdáleností, orientace
rozvíjení paměti žáků prostřednictvím matematických výpočtů a osvojováním si nezbytných matematických vzorců a algoritmů
rozvíjení kombinatorického a logického myšlení, ke kritickému usuzování a srozumitelné
a věcné argumentaci prostřednitvím řešení matematických problémů
rozvíjení abstraktního a exaktního myšlení osvojováním si a využíváním základních matematických pojmů a vztahů, k porovnávání jejich charakteristických vlastností a na základě
těchto vlastností k určování a zařazování pojmů
vytváření zásoby matematických nástrojů (početních operací, algoritmů, metod řešení úloh)
a k efektivnímu využívání osvojeného matematického aparátu
vnímání složitosti reálného světa a jeho porozumění, k rozvíjení zkušenosti s matamatickým
modelováním ( matematizaci reálných situací), k vyhodnocování matematického modelu
a hranic jeho použití, k poznání, že realita je složitější než její matematický model, že daný
model může být vhodný pro různorodé situace a jedna situace může být vyjádřena různými
modely
provádění rozboru problému a plánu řešení, odhadování výsledů, volbě správného postupu
k vyřešení problému a vyhodnocování správnosti výsledku vzhledem k podmínkám úlohy
nebo problému
přesnému a stručnému vyjadřování užívání matematického jazyka včetně symboliky,
prováděním rozborů a zápisů při řešení úloh a ke zdokonalování grafického projevu
rozvíjení spolupráce při řešení problémových a aplikovyných úloh vyjadřujících situace
z běžného života a následně k využití získaného řešení v praxi, k poznávání možností
matematiky a skutečnosti, že k výsledku lze dospět různými způsoby
rozvíjení důvěry ve vlastní schopnosti a možnosti při řešení úloh, k soustavé sebekontrole při
každém kroku postupu řešení, k rozvíjení systematičnosti, vytrvalosti a přesnosti,k vytváření
dovednosti vyslovovat hypotézy na základě zkušenosti nebo pokusu a k jejich ověřování nebo vyvracení pomocí proti příkladů