telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník
povinný
4
2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník

Číslo a početní operace

výstupyučivo
  • Používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků.
    Zná číslice 1 - 20, umí je napsat a přečíst, spočítá prvky daného souboru a vytvoří skupinu prvků s daným počtem prvků
  • Čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla v oboru do 20.
    Zná význam méně, více, první, poslední, větší, menší. Umí seřadit čísla podle velikosti, doplnit chybějící čísla v řadě, porovnávat množství a jejich číselné vyjádření. Zná a používá matematické symboly < , >,=.
  • Užívá lineární uspořádání - zobrazí číslo na číselné ose
    Zakreslí čísla do 20 na číselnou osu. Dočítá do 10, 20.
  • Provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly.
    Zapíše, přečte a vyřeší příklady na sčítání a odčítání v oboru 0 - 20 bez přechodu desítky.
  • Řeší a aplikuje úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace.
    Řeší slovní úlohy z reálného života.
Čísla 0 - 20
- čtení a psaní číslic 0 - 20
- vytváření a počítání daného souboru prvků
- orientace na číselné ose - porovnávání čísel - vztahy větší, menší, rovno
- matematické symboly pro porovnávání čísel (<, >, =)
- číselná osa
- rozklad čísel na desítky a jednotky - součet a rozdíl čísel 0 - 10 - součet a rozdíl čísel 10 - 20
- sčítání a odčítání v oboru do 20 bez přechodu přes desítku
- komunikativní sčítání (záměna sčítanců)
- řešení a tvoření slovních úloh na sčítání, odčítání v oboru do 20
- řešení a tvoření slovních úloh s využitím vztahů o n - více, n - méně v oboru do 20
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Rozvoj schopností poznávání

    rozvíjení pozornosti a soustředění při získávání nových poznatků
  • Poznávání lidí

    vzájemné se poznávání v třídním kolektivu
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (1. ročník): Jazyková výchova
Člověk a jeho svět (1. ročník): Lidé a čas
Člověk a svět práce (1. ročník): Praktické činnosti

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy.
    Doplňuje číselné a obrázkové řady. Doplňuje tabulky a posloupnosti čísel.
- číselné řady, tabulky

Závislosti, vztahy a práce s daty

výstupyučivo
  • Popisuje jednoduché závislosti z praktického života.
    Zná značku pro kilogram, litr, korunu.
  • Porovnává a třídí data.
    Řadí dny v týdnu, měsíce.
- kilogram, litr, koruna
- uspořádání dnů a měsíců
přesahy
Do:
Člověk a jeho svět (1. ročník): Lidé a čas
Člověk a svět práce (1. ročník): Praktické činnosti

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Rozezná a pojmenuje jednoduché geometrické útvary, porovnává jejich velikost.
    Rozlišuje a umí pojmenovat jednoduché geometrické útvary, modeluje je, třídí podle velikosti, barev. Orientuje se v prostoru – nahoře, dole, před, za .... Skládá obrazce z geometrických útvarů.
  • Rozezná jednoduchá geometrická tělesa.
    Pozná geometrická tělesa – krychle, koule. Staví stavby ze stavebnice. Orientuje se v prostoru.
- geometrické útvary – čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh
- skládání obrazců z geometrických útvarů
- stavění staveb ze stavebnic – krychle, koule, kvádr...
- nahoře, dole, před, za
přesahy
Do:
Tělesná výchova (1. ročník): Pohybové učení - organizace