telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník3. ročník
povinný
5
4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník

Číslo a početní operace

výstupyučivo
  • Čte a zapisuje přirozená čísla v oboru do 1000.
    Zapíše a přečte čísla do 1000, počítá po desítkách a stovkách. Vytváří soubory s daným počtem prvků.
  • Užívá lineární uspořádání - zobrazí číslo na číselné ose.
    Znázorňuje dvojciferná a trojciferná čísla na číselné ose .
  • Užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti.
    Porovnává čísla pomocí číselné osy, používá k vyjádření porovnání čísel znaménka <, >, =.
  • Provádí jednoduché početní operace.
    Seznámí se se zaokrouhlováním čísel na desítky, stovky, rozkládá čísla do 1000 v desítkové soustavě, provádí předběžný odhad výsledku řešení.
  • Provádí jednoduché početní operace s přirozenými čísly.
    Sčítá a odčítá násobky sta, řeší slovní úlohy pomocí jednoduchých rovnic, vyjmenuje řady násobků od 1 do 10, chápe násobení jako opakované sčítání stejných sčítanců, násobí a dělí v oboru malé násobilky, připravuje se na dělení se zbytkem. Seznámí se s výrazy - dělenec, dělitel, podíl. Řeší a vytváří slovní úlohy se dvěma různými početními výkony ( sčítání - odčítání, násobení - sčítání …).
  • Provádí jednoduché početní operace v oboru do 1000.
    Písemně sčítá a odčítá dvě trojciferná čísla, provádí kontrolu výpočtu, umí sčítat a odčítat zpaměti a písemně.
  • Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace.
    Řeší úlohy o n - více, o n - méně. Vytváří a řeší slovní úlohy na sčítání a odčítání. Řeší slovní úlohy s pomocí malé násobilky.
  • Řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy závislé na algoritmech.
    Řeší slovní úlohy typu n - krát více, n krát méně.
  • Provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel.
    Pamětně vynásobí dvojciferné číslo jednociferným.
Číselný obor 0 - 1 000
- počítání v oboru do tisíce
- číselná řada do 1000
- porovnávání čísel
- zaokrouhlování na desítky a stovky
- odhad výsledku
- rozklad čísla v desítkové soustavě
- součet a rozdíl čísel
- rovnice
- součet a rozdíl čísel
- výrazy sčítanec, sčítanec, součet, menšenec, menšitel, rozdíl
- písemné sčítání a odčítání při řešení slovních úloh
- malá násobilka - násobení a dělení v oboru násobilek
- slovní úlohy ze života dětí s užitím osvojených početních operací násobení a dělení
- slovní úlohy typu n- krát více, n - krát méně
- pamětné násobení dvojciferného čísla jednociferným
- dělení se zbytkem
- slovní úlohy se dvěma početními výkony
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Komunikace

    rozvíjení schopnosti pracovat s ostatními žáky

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občanská společnost a škola

    cvičení sdělit svúj názor při řešení úloh
přesahy
Do:
Člověk a jeho svět (3. ročník): Lidé a čas

Závislosti, vztahy a práce s daty

výstupyučivo
  • Doplňuje jednoduché závislosti z praktického života.
    Sestavuje a čte tabulky násobků z praktického života.
- tabulky a grafy, čtvercová síť
- závislost ceny zboží a množství
- čtení údajů z diagramů
- měření a vážení ve správných jednotkách
přesahy
Do:
Člověk a jeho svět (3. ročník): Lidé a čas

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Porovnává velikosti útvarů, měří a odhaduje délku úsečky.
    Narýsuje a označí bod, přímku, polopřímku, úsečku - změří úsečku na cm a mm.
  • Rozezná, pojmenuje a vymodeluje jednoduché rovinné útvary.
    Rozlišuje rovinné útvary mnohoúhelník, trojúhelník, obdélník, čtverec, kruh a kružnic.i Sestrojí libovolnou kružnici, změří poloměr dané kružnice. Převede jednotky délky.
  • Rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary.
    Modeluje a rozezná jednoduché souměrné útvary v rovině.
  • Rozezná pojmenuje a vymodeluje jednoduché rovinné útvary- prezentace v realitě geometrických útvarů.
    Vypočítá obvod trojúhelníka, čtverce a obdélníku sečtením stran.
- přímka, polopřímka, vzájemná poloha dvou přímek - rovnoběžky, různoběžky,
- kreslení a rýsování rovinných obrazců ve čtvercové síti
- trojúhelník - rýsování podle daných stran
- kružnice libovolného poloměru, měření poloměru kružnice
- modelování geometrických útvarů podle zadání
- stavby ze stavebnic - krychle, kvádr
- zná jednotky délky mm, cm, dm, m, km
- obvod jednoduchých obrazců sečtením jejich stran (trojúhelník, čtverec, obdélník)
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

    odopvědný přístup k přípravě na vyučování
přesahy
Do:
Člověk a svět práce (3. ročník): Praktické činnosti

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy závislé na algoritmech.
    Řeší slovní úlohy typu n - krát více, n krát méně.
- číselné a obrázkové řady