telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník
povinný
4
8. ročník9. ročník

Číslo a proměnná

výstupyučivo
  • Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek - část.
    Vysvětlí pojem zlomku, zapíše desetinný zlomek, celek, část, převede zlomek na základní tvar a na smíšené číslo a naopak. Porovná dva zlomky, zobrazí daný zlomek na číselné ose, rozšíří a krátí zlomek. Provádí základní početní operace se zlomky: sčítá a odčítá dva zlomky, násobí a dělí dva zlomky, upraví složený zlomek, užívá zlomky při řešení praktických situací. Řeší slovní úlohy vedoucí k základním operacím se zlomky. Objasní pojmy poměr a postupný poměr, zapíše poměr velikosti dvou veličin. Provádí jednoduché úpravy poměru pomocí krácení a rozšiřování, vypočítá jednotlivé díly celku určené daným poměrem. Vysvětlí pojmy: procento, základ, počet procent, procentová část.
  • Provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel.
    Vysvětlí pojem celé číslo, číslo kladné a záporné, uvede příklady a použije v úlohách . Znázorní celé číslo na číselné ose a porovná je pomocí znamének nerovnosti a rovnosti. Sčítá a odečítá celá čísla, násobí a dělí celá čísla. Znázorní racionální čísla na číselné ose, porovnává je. Sčítá a odčítá záporná desetinná čísla a záporné zlomky, násobí a dělí záporná desetinná čísla a záporné zlomky.
  • Řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem.
    Řeší slovní úlohy s využitím znalostí o poměru, vysvětlí pojem měřítko plánu a mapy a užívá je při řešení slovních úloh. Pozná přímou a nepřímou úměrnost ve vztahu dvou veličin - rozhodnutí zdůvodní.
  • Řeší situace vyjádřené poměrem, pracuje s měřítky map.
    Řeší slovní úlohy s využitím trojčlenky, přímé a nepřímé úměrnosti.
  • Řeší aplikační úlohy na procenta.
    Vypočítá jedno procento z daného základu, použije algoritmus výpočtu procentové části, základu a počtu procent, vypočítá je. Orientuje se v základech jednoduchého úrokování. Použije získané znalosti o procentech při řešení slovních úloh z praxe.
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, určí hodnotu proměnné.
    Seznámí se s pojmem číselný výraz a přečte ho. Určí hodnotu číselného výrazu s upřednostněním početních operací násobení a dělení před sčítáním a odčítáním. Zapíše slovní úlohy za pomocí výrazu s proměnnou a určí hodnotu výrazu s proměnnou.
Zlomky
- zlomek, desetinný zlomek, smíšené číslo, základní tvar zlomku
- zobrazení zlomku na číselné ose
- rozšiřování a krácení zlomků
- sčítání a odčítání zlomků
- odčítání zlomků a smíšených čísel
- násobení a dělení zlomků
- složený zlomek
- slovní úlohy s využitím znalostí o zlomcích
Celá čísla
- celá čísla
- kladná, záporná
- číselná osa, porovnávání celých čísel
- čísla opačná
- absolutní hodnota čísla
- sčítání a odčítání celých čísel
- násobení a dělení celých čísel
Racionální čísla
- záporná desetinná čísla
- záporné zlomky
- sčítání a odčítání záporných desetinných čísel a záporných zlomků
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost
- poměr, postupný poměr
- rozšiřování a krácení poměru
- základní tvar poměru
- slovní úlohy z reálného života
- plány a měřítko mapy
- přímá a nepřímá úměrnost - trojčlenka
- slovní úlohy s využitím trojčlenky
- přímé a nepřímé úměrnosti
Procenta
- procento
- základ, počet procent, procentová část
- výpočet jednoho procenta
- výpočet procentové části, počtu procent, výpočet základu
- jednoduché úrokování
- slovní úlohy na procenta

pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Rozvoj schopností poznávání

    rozvíjení pozornosti a soustředění při získávání poznatků z nového učiva
  • Seberegulace a sebeorganizace

    u všech typů příkladů vaužití sebekontroly pomocí zkoušky
  • Kreativita

    rozvíjení schopnosti uplatnit své nápady při řešení úloh

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

    spoření, úvěry, klamavé reklamy
přesahy
Do:
Fyzika (7. ročník): Síly a jejich vlastnosti
Z:
(7. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Závislosti, vztahy a práce s daty

výstupyučivo
  • Určuje vztah přímé a nepřímé úměrnosti.
    Sestrojí graf přímé a nepřímé úměrnosti.
- pravoúhlá soustava souřadnic
- graf přímé a nepřímé úměrnosti

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Řeší úlohy na prostorovou představivost.
    Při řešení slovních úloh z praxe využívá kalkulátor, vyhledává požadované informace v tabulkách, na PC.
- logické a netradiční geometrické úlohy na výpočet povrchu a objemu těles
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Objevujeme Evropu a svět

přesahy
Z:
(7. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Charakterizuje a třídí základní rovinné útvary.
    Rýsuje trojúhelníky rovnoramenné, rovnostranné, pravoúhlé. Objasní věty o shodnosti trojúhelníků a matematicky je vyjádří. Sestrojí trojúhelník podle věty sss, sus, usu a zapíše postup konstrukce. Vymezí pojmy vnitřní úhly trojúhelníku, určí třetí vnitřní úhel trojúhelníku. Rýsuje těžnice a výšky trojúhelníku, kružnici opsanou a vepsanou trojúhelníku. Rozliší jednotlivé druhy čtyřúhelníků, rovnoběžníků a lichoběžníků, popíše jejich vlastnosti.
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary .
    Přesně a pečlivě rýsuje čtyřúhelníky a lichoběžníky, zapíše jednoduchý postup konstrukce.
  • Určuje a vypočítá obvod a obsah rovinných útvarů.
    Vypočítá obvod a obsah čtyřúhelníků a trojúhelníku.
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické slovní úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu.
    Řeší slovní úlohy vedoucí k výpočtu obvodu a obsahu čtyřúhelníků.
  • Načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti, určí útvary osově souměrné.
    Rozpozná útvary souměrné podle středu a podle osy, určí střed nebo osu souměrnosti. Sestrojí obraz daného rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti.
  • Určuje a charakterizuje základní prostorové útvary.
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles.
    Nakreslí a narýsuje síť hranolu a vypočítá jeho objem a povrch.
  • Řeší slovní úlohy na výpočet objemu a povrchu těles.
Trojúhelníky
- trojúhelníky rovnostranné, rovnoramenné, pravoúhlé
- věta sss, sus, usu
- postup konstrukce trojúhelníku
- vnitřní a vnější úhly trojúhelníku
Čtyřúhelníky
- třídění čtyřúhelníků
- rovnoběžníky a jejich vlastnosti
- lichoběžníky a jejich vlastnosti
- rýsování kosodélníku, kosočtverce, lichoběžníků
- jednoduchý postup konstrukce
- obvod a obsah čtyřúhelníků
- kosočtverec, kosodélník
- obvod a obsah lichoběžníku
- obsah trojúhelníku
- slovní úlohy
Osová a středová souměrnost
- osová souměrnost, osově souměrné útvary
- středová souměrnost, středově souměrné útvary
Objem krychle, kvádru a hranolu
- objem krychle, kvádru
- převody jednotek objemu (krychlové: mm3, cm3, dm3, m3) a dále hl, l, dl, cl, ml pomocí tabulky převodů
- síť hranolu, objem a povrch
- povrch a objem krychle, kvádru, hranolu
přesahy
Do:
Fyzika (8. ročník): Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
Z:
(7. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky