telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník
povinný
4
7. ročník8. ročník9. ročník

Číslo a proměnná

výstupyučivo
  • Provádí početní operace v oboru celých čísel.
    Porovnává přirozená čísla v oboru přes milión - znázorňuje je na číselné ose, porovnává. Pamětně a písemně sčítá a odčítá přirozená čísla, pamětně a písemně násobí a dělí přirozená čísla. Řeší slovní úlohy s využitím početních operací.
  • Zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností.
    Zaokrouhluje přirozená čísla na miliony, statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky.
  • Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek, část - desetinné číslo.
    Vysvětlí pojem desetinné číslo, přečte a zapíše dané desetinné číslo.
  • Provádí početní operace v oboru přirozených a racionálních čísel.
    Sečte, odečte desetinná čísla zpaměti a písemně, vynásobí a vydělí desetinná čísla zpaměti a písemně. Při náročnějších početních operacích využívá kalkulátoru.
  • Modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti přirozených čísel.
    Vysvětlí pojmy násobek, dělitel, prvočíslo a číslo složené, určuje násobky, a dělitele daného čísla. Používá znaky dělitelnosti 2,3,4,5,6,9,10). Využije algoritmus k rozkladu čísla na součin prvočísel. Rozezná čísla soudělná a nesoudělná. Určuje společné násobky a nejmenší společné násobky dvou až tří čísel, určuje společné dělitele a největšího společného dělitele (dvou) čísel. Seznámí se s využitím dělitelnosti přirozených čísel při řešení slovních úloh z praxe.
  • Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek - část.
    Vysvětlí vztah zlomku a desetinného čísla, převede zlomky na desetinná čísla a naopak, graficky znázorní zlomek. Vyjádří celek pomocí zlomku - graficky i zápisem.
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace.
    Řeší početní a slovní úlohy z aritmetiky a geometrie s využitím dosavadních znalostí.
Opakování z 5.ročníku
- porovnávání přirozených čísel
- číselná osa
- sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel
- slovní úlohy
- zaokrouhlování čísel větších než milión
- desetinné číslo na číselné ose, porovnávání desetinného čísla pomocí znamének nerovnosti a rovnosti
- zaokrouhlování desetinného čísla na desetiny, setiny, tisíciny
Desetinná čísla - čtení a zápis desetinných čísel
- sčítání a odčítání desetinných čísel
- násobení a dělení desetinného čísla deseti, stem, tisícem
- dělení desetinného čísla číslem přirozeným a desetinným
Dělitelnost přirozených čísel
- násobek a dělitel
- znaky dělitelnosti (2,3,4,5,6,9,10)
- prvočísla a čísla složená
- rozklad čísla na součin prvočísel - (prvočinitel)
- čísla soudělná a nesoudělná
- nejmenší společný násobek - největší společný dělitel
- slovní úlohy s využitím dělitelnosti
- sčítání, odčítání,násobení a dělení s využitím kalkulátoru
- kontrola výpočtů
Zlomky
- zlomek, desetinný zlomek
- celek, část, základní tvar zlomku
- zaokrouhlování, sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel, dělitelnost, jednotky obvodu a obsahu, povrch krychle, kvádru, obvod a obsah čtverce a obdélníku
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Rozvoj schopností poznávání

    rozvíjení schopnosti poznání a soustředění se
  • Psychohygiena

    rozvíjení schopnosti nepodléhat stresům z neúspěchu
  • Mezilidské vztahy

    cvičení tolerance a pochopení pro slabší spolužáky, vzájemná pomoc
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přesahy
Do:
Fyzika (6. ročník): Veličiny a jejich měření
Zeměpis (6. ročník): Kartografie, topografie a zdroje informací
Z:
(6. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací.
    Řeší úlohy s užitím číselných řad, doplní další členy v číselné řadě.
- číselné řady
- logické geometrické úlohy
- modely prostorových útvarů
přesahy
Z:
(6. ročník): Látky a tělesa

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů.
    Používá základní pravidla správného rýsování s důrazem na přesnost a čistotu rýsování. Sestrojí dvě rovnoběžky, kolmici z bodu k přímce, pomocí kružítka střed úsečky, osu úsečky.
  • Charakterizuje a třídí základní rovinné útvary.
    Matematicky správně a přesně popíše základní geometrické útvary, narýsuje je. Rozliší druhy trojúhelníků podle velikosti úhlů a délky stran.
  • Určuje velikost úhlu měřením a výpočtem.
    Vysvětlí a popíše, co je úhel, co je velikost úhlu. Narýsuje úhel dané velikosti a rozliší druhy úhlů. Přenese úhel a porovná jej, sečte a odečte dvojici úhlů graficky, násobí a dělí úhly dané velikosti dvěma. Používá a převádí jednotky stupeň a minuta, sčítá a odčítá stupně a minuty.
  • Řeší úlohy na prostorovou představivost.
    Rozpozná a určí velikost úhlů střídavých a souhlasných. Řeší úlohy z praxe na výpočty objemu a povrchu kvádru a krychle, při řešení využívá a kombinuje poznatky z různých tematických oblastí.
  • Využívá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k charakteristice útvarů a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh.
    Sestrojí trojúhelník ze tří stran.
  • Určí a sestrojí rovinné útvary.
    V trojúhelníku sestrojí kružnici opsanou a vepsanou.
  • Odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů.
    Převádí jednotky obsahu a vypočítá obsah základních geometrických útvarů.
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles.
    Pozná a popíše krychli, kvádr a hranol, načrtne je a zobrazí v rovnoběžném promítání.
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles.
    Vypočítá povrch kvádru a krychle s využitím matematických vzorců.
Rovinné útvary
- rovinné útvary v rovině - přímka, polopřímka, rovnoběžky, kolmice, kružnice
- zásady správného a přesného rýsování
- osa a střed úsečky
- popis základních geometrických útvarů
- čtverec, obdélník, kružnice, kruh
- rýsování a popis geometrických útvarů
Úhel - rýsování úhlu dané velikosti
- druhy úhlů - osa úhlu - grafický součet a rozdíl úhlů
- sčítání a odčítání úhlů písemně - numericky
- úhly souhlasné a střídavé, vedlejší a vrcholové
Osová souměrnost
- shodné útvary
- osově souměrné útvary
Trojúhelníky
- trojúhelník rovnoramenný,rovnostranný, obecný
- trojúhelník pravoúhlý, ostroúhlý, tupoúhlý
- věta sss trojúhelníková nerovnost,
- postup konstrukce trojúhelníku pomocí symboliky
- těžnice, výšky, kružnice opsaná a vepsaná trojúhelníku
- jednotky obsahu a jejich převod
- obsah obdélníku, čtverce a jiných složených obrazců
Obsah a povrch obrazce, těles
- síť krychle a kvádru, zobrazení ve volném rovnoběžném promítání
- povrch krychle a kvádru, jednotky obsahu
- logické a netradiční slovní úlohy pro výpočet objemu a povrchu krychle a kvádru
přesahy
Do:
Fyzika (6. ročník): Veličiny a jejich měření
Výtvarná výchova (6. ročník): Výtvarné aktivity
Tělesná výchova (6. ročník): Pohybové dovednosti
Z:
(6. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Závislosti, vztahy a práce s daty

výstupyučivo
  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.
    Tvoří tabulky a grafy.
- tabulky, grafy
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

    interpretace vztahu mediálních sdělení a reality při tvorbě grafů a tabulek