telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník
povinný
5
3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník

Číslo a početní operace

výstupyučivo
  • Provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly.
    Rozkladá čísla na desítky a jednotky, sčítá a odčítá do 20 s přechodem přes desítku, řeší příklady s jednou závorkou.
  • Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace.
    Řeší slovní úlohy a sám je tvoří. Řeší slovní úlohy o n - více , o n - méně, v praxi využívá znalosti o záměně sčítanců.
  • Čte, zapisuje a zobrazuje přirozená čísla v oboru do 100.
    Čte a zapisuje a čísla do 100. Vytváří konkrétní soubory s daným počtem prvků.
  • Provádí početní operace s přirozenými čísly.
    Zaokrouhluje dané číslo na desítky, rozkládá číslo na desítky a jednotky, sčítá a odčítá desítky, sčítá a odčítá bez přechodu desítky do 100. Zná význam závorek. Sčítá a odčítá s přechodem desítky do 100.
  • Řeší a tvoří slovní úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace.
    Řeší a tvoří jednoduché slovní úlohy vedoucí ke sčítání a odčítání. Řeší jednoduché slovní úlohy na násobení a dělení v oboru násobilek.
  • Provádí zpaměti a písemně jednoduché početní operace.
    Seznámí se s principem násobilky čísly 2, 3, 4, 5 v oboru do 50 a s příklady na dělení.
- rozklad čísel na desítky a jednotky
- sčítání a odčítání do 20 s přechodem přes desítku
- řešení příkladů s jednou závorkou
- řešení slovních úloh
- slovní úlohy o n - více , o n - méně
- záměna sčítanců
- čísla do 100 - konkrétní soubory s daným počtem prvků
- zaokrouhlování na desítky
- rozklad čísla na desítky a jednotky
- sčítání a odčítání desítek
- sčítání a odčítání bez přechodu desítky do 100, závorky
- sčítání a odčítáís přechodem desítky do 100
- jednoduché slovní úlohy vedoucí ke sčítání a odčítání
- princip násobilky čísel 2, 3, 4, 5 v oboru do 50 a příklady na dělení
- jednoduché slovní úlohy na násobení a dělení v oboru násobilek
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sebepoznání a sebepojetí

    rozvíjení vztahu ke vzdělání, pozitivní přístup k získávání znalostí
  • Kreativita

    rozvíjení schopnosti uplatnit své nápady při řešení slovních úloh
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (2. ročník): Jazyková výchova
Člověk a jeho svět (2. ročník): Lidé a čas

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy.
    Vypočítá cenu nákupu.
- nakupování
- cena zboží

Závislosti, vztahy a práce s daty

výstupyučivo
  • Orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času.
    Čte časové údaje na různých typech hodin, sleduje délku vyučovací hodiny, přestávky, oběda, délku spánku.
  • Orientuje se v čase.
    Rozezná časové jednotky den - hodina, minuta, sekunda.
  • Vyhledává, sbírá a třídí data.
    Sestavuje tabulky, grafy, čtvercová síť – sloupec, řádek.
- den, hodina, minuta, sekunda
- orientace v čase: den, hodina, minuta
- tabulky a grafy – počasí, cena zboží
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Komunikace

    rozvíjení schopnosti pracovat s ostatními žáky při řešení obtížných úloh
přesahy
Do:
Člověk a jeho svět (2. ročník): Lidé a čas

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Rozezná a pojmenuje jednoduché geometrické útvary, porovnává jejich velikost.
    Podle obrázků pozná základní geometrické útvary, zná pojem bod, přímka, čára, úsečka. Kreslí a rýsuje čáry, lomené čáry a úsečky.
  • Porovnává velikost útvarů.
    Zná základní jednotky délky - metr a centimetr.
  • Měří a odhaduje délku úseček.
    Porovnává úsečky podle velikosti.
  • Rozezná a pojmenuje jednoduchá tělesa.
    Pozná geometrická tělesa.
- kreslení a poznávání základních geometrických útvarů - čtverec, obdélník, kruh, trojúhelník
- rýsovací potřeby (tužka, pravítko)
- bod, přímka, úsečka
- rýsování úsečky dané délky na cm
- body a označení úsečky
- jednotky metr, decimetr a centimetr
- měření úsečky pravítkem a odhad délky
- krychle, kvádr, koule, válec
- modelování těles, užití stavebnic ke stavbám s těles
přesahy
Do:
Člověk a svět práce (2. ročník): Praktické činnosti