Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

7. ročník


Fyzika


2  týdně, P
Pohyb tělesa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu.
  • Využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles.

- druhy pohybů podle trajektorie
- průměrná a okamžitá rychlost
- rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
- měření rychlosti, dráhy pohybu
- výpočet doby pohybu, a grafy

Síly a jejich vlastnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří velikost působící síly.
  • Určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici. Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů.
  • Využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích .
  • Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů

- vzájemné působení těles, síla,
- tlak a tlaková síla
- tření smykové a valivé
- odpor prostředí
- skládání sil, těžiště a tíhová síla
- otáčivý účinek síly
- zákon akce a reakce
- zákon setrvačnosti
- působení síly a pohybu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Matematika

7. ročník

Číslo a proměnná

Mechanické vlastnosti tekutin a plynů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů.
  • Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní.

Kapaliny
- vlastnosti kapalin,
- povrchové napětí,
- hustota a teplota,
- hydrostatický tlak,
- spojené nádoby,
- Archimédův zákon,
- plavání těles,
- Pascalův zákon,
Plyny :
- vlastnosti plynů,
- atmosféra Země,
- atmosférický tlak a jeho měření,
- základy meteorologie,
- Archimédův zákon pro plyny,
- přetlak, podtlak, vakuum,
- proudění vzduchu

Elektromagnetické a světelné děje
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh.
  • Rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředí, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami.

- šíření a rychlost světla
- stín a polostín
- zatmění Slunce a Měsíce
- měsíční fáze
- odraz světla a zrcadla
- lom světla
- čočky a zobrazení čočkami, oko
- optické klamy
- optické přístroje
- rozklad světla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

údaje o rekordních rychlostech

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

spolupráce při experimentech, organizace práce a obhajoba názoru

Kreativita