Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

7. ročník


Výchova ke zdraví


1  týdně, P
Zdravý způsob života
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví; vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí; projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne první pomoc.
  • Dává do souvislosti složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky.

Cesta ke zdraví
zdraví, determinanty zdraví, zdravý způsob života; podpora zdraví v rodině; zdravé bydlení, vliv obytného prostředí na zdraví (osvětlení, teplota, kvalita ovzduší), hygienické požadavky na bydlení; zásady ochrany zdraví při činnostech v domácnost.
Řekni mi, co jíš
Sestavování jídelníčku a výživová doporučení; výživová hodnota potravy; složky potravy-živiny (bílkoviny, sacharidy, tuky, minerální látky, vitamíny); potraviny, způsoby technologického zpracování; nabídka a propagace potravinářských výrobků; pokrmy typu“fast food“; metody sestavování jídelníčku; stravovací a pitný režim;posuzování jídelníčků.
Zdraví a životní prostředí
Vliv životního prostředí na zdravotní stav člověka; ovzduší,ochrana před zhoršenou kvalitou ovzduší, chování při zvýšeném rozptylu škodlivin v ovzduší; voda v přírodě, pitná voda, voda pro domácnost, odpadní voda; hlučnost, působení hluku na zdraví; sluneční záření, účinky na zdraví člověka, ochrana očí a pokožky; provoz domácnosti a životní prostředí (domácí ekologie); odpady, třídění odpadů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Vliv životního prostředí na zdravotní stav člověka.

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Sebeovládání

Sebepoznání a sebepojetí

Sebepoznání.

Tělesná výchova

7. ročník

Pohybové učení - organizace

Člověk a svět práce

7. ročník

Domácnost

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Změny v životě člověka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví; v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.

Jak přežít pubertu
Puberta – somatické změny, problémy v oblasti psychického a sociálního zrání; co pozorují chlapci; co pozorují dívky; péče o pleť a celkový vzhled v období dospívání; osobní hygiena,hygiena odívání; poradna: Co trápí dívky a chlapce v období dospívání?; mezigenerační konflikty, problémy se vstupem do samostatného života; sexuální orientace; nemoci přenosné pohlavním stykem.
Předčasná sexuální zkušenost, těhotenství a rodičovství mladistvých, pohlavní poruchy identity.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Mezigenerační konflikty, problémy se vstupem do samostatného života.

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Rizika ohrožující zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka, uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým.
  • Projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne adekvátní první ponoc.

Bezpečně doma, ve škole i ve volném čase
Situace ohrožující bezpečí dětí v prostředí domova, ve škole, na ulici, při aktivitách ve volném čase; pravidla bezpečného chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty, prvky pasivní bezpečnosti; zásady ochrany zdraví při sportovních činnostech a ve volném čase; zdravotně orientované zdatnost, pohybové činnosti vhodné vzhledem k věku, pohlaví, zdravotnímu stavu; projevy násilí: agresivita, šikana,týrání, sexuální zneužívání dětí; posilování duševní odolnosti; chování podporující dobré vztahy; ohrožení v důsledku mimořádných událostí (živelní pohroma); zásady první pomoci.
Rizika závislosti
Auto-destruktivní závislosti, vývoj závislostí; negativní účinky kouření na zdraví, zdravotní rizika pití alkoholu; způsoby odmítnutí návykových látek; lepší možnosti: život bez drog, zdravý životní styl; počítač a zdraví: zdravotní rizika při práci s počítačem (počítač-“dobrý sluha, ale zlý pán“)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Závislosti - počítače, ...

Tělesná výchova

7. ročník

Pohybové učení - organizace

Člověk a svět práce

7. ročník

Domácnost

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Osobnostní a sociální rozvoj
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným a duševním zdravím ; dovede posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví; usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví; dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka.
  • Respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství; vysvětlí role komunity (rodina,třída,spolek) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu.

Pohled do zrcadla a mezilidské vztahy
Jaký jsem- hledáme sami sebe, sebepoznávání, sebepojetí; rozvoj osobnosti- cvičení sebekontroly, sebeovládání; kultura osobního projevu; já a ti druzí, jak si rozumět – chování podporující dobré vztahy, empatie, pohled na svět očima druhého, respektování; komunikace verbální a neverbální; pozorování, aktivní naslouchání, komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, vstřícný postoj k odlišnostem; společenské chování, zásady při pozdravu, představování, chování na veřejnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Já a ti druzí, jak si rozumět – chování podporující dobré vztahy, empatie, pohled na svět očima druhého, respektování.

Seberegulace a sebeorganizace

Sebeovládání

Sebepoznání a sebepojetí

Sebepoznání

Hudební výchova

7. ročník

Vokální činnosti

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk jako jedinec