Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

7. ročník


Matematika


4  týdně, P
Číslo a proměnná
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek - část.
  • Provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel.
  • Řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem.
  • Řeší situace vyjádřené poměrem, pracuje s měřítky map.
  • Řeší aplikační úlohy na procenta.
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, určí hodnotu proměnné.

Zlomky
- zlomek, desetinný zlomek, smíšené číslo, základní tvar zlomku
- zobrazení zlomku na číselné ose
- rozšiřování a krácení zlomků
- sčítání a odčítání zlomků
- odčítání zlomků a smíšených čísel
- násobení a dělení zlomků
- složený zlomek
- slovní úlohy s využitím znalostí o zlomcích
Celá čísla
- celá čísla
- kladná, záporná
- číselná osa, porovnávání celých čísel
- čísla opačná
- absolutní hodnota čísla
- sčítání a odčítání celých čísel
- násobení a dělení celých čísel
Racionální čísla
- záporná desetinná čísla
- záporné zlomky
- sčítání a odčítání záporných desetinných čísel a záporných zlomků
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost
- poměr, postupný poměr
- rozšiřování a krácení poměru
- základní tvar poměru
- slovní úlohy z reálného života
- plány a měřítko mapy
- přímá a nepřímá úměrnost - trojčlenka
- slovní úlohy s využitím trojčlenky
- přímé a nepřímé úměrnosti
Procenta
- procento
- základ, počet procent, procentová část
- výpočet jednoho procenta
- výpočet procentové části, počtu procent, výpočet základu
- jednoduché úrokování
- slovní úlohy na procenta

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

spoření, úvěry, klamavé reklamy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

rozvíjení schopnosti uplatnit své nápady při řešení úloh

Seberegulace a sebeorganizace

u všech typů příkladů vaužití sebekontroly pomocí zkoušky

Rozvoj schopností poznávání

rozvíjení pozornosti a soustředění při získávání poznatků z nového učiva

Fyzika

7. ročník

Síly a jejich vlastnosti

Volitelný předmět č.1

7. ročník

Německý jazyk 2

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje vztah přímé a nepřímé úměrnosti.

- pravoúhlá soustava souřadnic
- graf přímé a nepřímé úměrnosti

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Řeší úlohy na prostorovou představivost.

- logické a netradiční geometrické úlohy na výpočet povrchu a objemu těles

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Volitelný předmět č.1

7. ročník

Německý jazyk 2

Geometrie v rovině a v prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Charakterizuje a třídí základní rovinné útvary.
  • Načrtne a sestrojí rovinné útvary .
  • Určuje a vypočítá obvod a obsah rovinných útvarů.
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické slovní úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu.
  • Načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti, určí útvary osově souměrné.
  • Určuje a charakterizuje základní prostorové útvary.
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles.
  • Řeší slovní úlohy na výpočet objemu a povrchu těles.

Trojúhelníky
- trojúhelníky rovnostranné, rovnoramenné, pravoúhlé
- věta sss, sus, usu
- postup konstrukce trojúhelníku
- vnitřní a vnější úhly trojúhelníku
Čtyřúhelníky
- třídění čtyřúhelníků
- rovnoběžníky a jejich vlastnosti
- lichoběžníky a jejich vlastnosti
- rýsování kosodélníku, kosočtverce, lichoběžníků
- jednoduchý postup konstrukce
- obvod a obsah čtyřúhelníků
- kosočtverec, kosodélník
- obvod a obsah lichoběžníku
- obsah trojúhelníku
- slovní úlohy
Osová a středová souměrnost
- osová souměrnost, osově souměrné útvary
- středová souměrnost, středově souměrné útvary
Objem krychle, kvádru a hranolu
- objem krychle, kvádru
- převody jednotek objemu (krychlové: mm3, cm3, dm3, m3) a dále hl, l, dl, cl, ml pomocí tabulky převodů
- síť hranolu, objem a povrch
- povrch a objem krychle, kvádru, hranolu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Volitelný předmět č.1

7. ročník

Německý jazyk 2