Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

7. ročník


Výchova k občanství


1  týdně, P
Stát a hospodářství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání.
  • Rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady.
  • Dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi.
  • Rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané

Hmotné a duševní vlastnictví a jejich ochrana.
Formy vlastnictví, hmotné a duševní vlastnictví.
Hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví, rozpočet.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Stát a právo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky.
  • Rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu.
  • Objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů.
  • Vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů.
  • Přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod.
  • Popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování.

Život mezi lidmi, vliv rodiny, školy, vrstevníků, komunikace, média.

Znaky státu, typy a formy státu, státní občanství.
Složky státní moci, jejich orgány a instituce. Orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly. Ústava ČR.
Demokracie a její principy a znaky. Demokracie přímá a nepřímá.
Volby a volební systémy, politický pluralismus.
Rovnost, nerovnost, svoboda, autorita, morálka, mravnost, lidská práva, Všeobecná deklarace lidských práv.
Spolupráce mezi zeměmi Evropy, tolerance k národnostním menšinám.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

Dějepis

6. ročník

Starověk

Ochrana za mimořádných situací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.

Požáry, povodně, dopravní nehody.