Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

7. ročník


Český jazyk a literatura


4  týdně, P
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
  • Dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
  • V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
  • Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
  • Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
  • Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
  • Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.

Věcné čtení ( studijní, čtení jako zdroj informací, vyhledávací).
Výtah a výpisky.
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Výpisky, výtah, stručné poznámky.
I.N.S.E.R.T
Východisko a jádro výpovědi.
Vybrané slohové útvary.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
  • Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
  • V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
  • Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
  • Rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech.
  • Využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace.

Slovesný rod
Příslovečné spřežky, stupňování příslovcí.
Neohebná slova.
Věty podle postoje mluvčího.
Věta dvojčlenná, jednočlenná a větný ekvivalent.
Rozvíjející větné členy, druhy vedlejších vět.
Prohlubování pravopisného učiva.
Antonyma, synonyma, slova jednoznačná a mnohoznačná, spisovná a nespisovná, slova citově zabarvená.
Odborné názvy.
Způsoby obohacování slovní zásoby (tvoření slov, přejímání z cizích jazyků, tvoření sousloví, změna významu).
Tvoření slov odvozováním, skládáním, zkracováním.
Odvozování příponami a předponami.

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
  • Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
  • Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
  • Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
  • Rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty.
  • Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele.
  • Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
  • Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.

Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - K. Čapek, F.Nepil, A.Jirásek, O.Pavel, E.Štorch, E.Petiška, J.Drda, K.J.Erben, J.Hašek, B.Němcová.
Intepretace literárního textu.
Bajka.
Poezie, próza, drama.
Pověst, literatura faktu, dobrodružná literatura, kronika, legenda, báje, apokryf, pohádka klasická a moderní, cestopis, poezie epická a lyrická, bajka, SCIFI
Literatura a film - Kytice.
Práce s různými informačními zdroji.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

6. ročník

Starověk

Dějepis

6. ročník

Raný středověk

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Dějepis

7. ročník

Novověk

Dějepis

7. ročník

Středověk

Dějepis

7. ročník

Počátky novověku