Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

7. ročník


Zeměpis


1+1  týdně, P
Regiony světa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa.
  • Lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává Jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny.
  • Porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
  • Zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.

Austrálie a Oceánie
Poloha Austrálie a Oceánie
Povrch Austrálie
Podnebí a vodstvo Austrálie
Příroda Austrálie a Oceánie
Obyvatelstvo Austrálie
Australský svaz, hospodářství
Oceánie
Polární oblasti
Arktida
Antarktida
Člověk v polárních oblastech, význam polárních oblastí
Amerika
Poloha Ameriky
Povrch Ameriky
Podnebí Ameriky
Vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, šířková pásma a výškové stupně v Americe
Obyvatelstvo a sídla Ameriky
Oblasti (regiony) a státy Ameriky
Severní Amerika
Kanada
USA - Spojené státy americké
Střední Amerika
Mexiko
Karibská oblast
Jižní Amerika
Oblasti Jižní Ameriky
Brazílie a guyanská oblast
Laplatská oblast
Andská oblast
Asie
Poloha a povrch Asie
Podnebí, vodstvo, šířková pásma, výškové stupně Asie
Obyvatelstvo a osídlení Asie
Oblasti (regiony) Asie
Jihozápadní Asie
Monzunová Asie a její dílčí oblasti (regiony): jižní, jihovýchodní a východní Asie
Střední Asie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Přírodopis

7. ročník

Strunatci

Přírodopis

7. ročník

Vyšší rostliny

Výchova k občanství

6. ročník

Člověk ve společnosti

Terénní geografická výuka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
  • Aplikuje v terénu praktické postupy pří pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
  • Uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.

Praktická topografie při pohybu v terénu
Orientace v krajině
Praxe s mapami a atlasy
Azimut
Situační náčrtky a plánky v krajině, pozorování krajiny
Bezpečnost při pohybu a pobytu v přírodě
Náměty terénní geografické výuky: geologické a geomorfologické poměry vybrané lokality
mapování využití krajiny
jednoduchá SWOT analýza vybrané lokality v krajině s uvedením předností, nedostatků, příležitostí a rizik v rozvoji lokality
hospodářská činnost člověka v krajině - terénní cvičení
percepce životního prostředí ve vybrané lokalitě
dotazníková šetření (hustota dopravního provozu, vybavenost a dostupnost obslužné sítě, kvalita životního prostředí aj.)
meteorologická měření a pozorování
zkoumání vody a půd
inventarizace rostlin a živočichů atd.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tělesná výchova

7. ročník

Pohybové učení - organizace