Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

7. ročník


Dějepis


2  týdně, P
Středověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám.
  • Objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech.
  • Ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury.

Sámova říše, Nitransko, Velkomoravská říše, český stát, Levý Hradec, Pražský hrad, Libice nad Cidlinou, Stará Boleslav, Moravské pole, Kresčak, Polsko, Uhry, Svatá říše římská;
knížectví, království, markrabství moravské, staroslověnština, hlaholice; biskupství, arcibiskupství;
Zlatá bula sicilská, Zlatá bula Karlova, Majestas Carolina
křesťanství, papež, patriarcha;
judaismus, islám,
investitura
klášter, řehole, kacíř, křížová výprava
kolonizace, město, městská práva, měšťanstvo; hrad, šlechta, církev;
Hornictví, systémy obdělávání půdy, řemeslo, obchod;
románská kultura, gotická kultura

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Výtvarná výchova

9. ročník

Výtvarné aktivity

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Počátky novověku
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka, nové myšlenky žádající
  • Vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život.
  • Popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky.

renesance, humanismus; reformace, protireformace, katolík, protestant, jezuita, manufaktura, knihtisk
Betlémská kaple, Kostnice;
Tábor, Lipany, Basilej, Moháč;
kazatel, odpustek, inkvizice, koncil, přijímání pod obojí, kališník, zemský správce, Jednota bratrská;
husita, polní vojsko, hejtman, spanilá jízda, panská jednota, křižák, defenestrace;
Dekret kutnohorský, čtyři artikule pražské, kompaktáta, Jiří z Poděbrad, Vladislavské zřízení zemské
Španělsko, Portugalsko, Lisabon, mys Dobré naděje, Indie, Orient, Amerika;
objevitel, kolonizátor, mořeplavba, expanze, mimoevropské kultury

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Výtvarné aktivity

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Novověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie.
  • Objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky.
  • Na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchii, parlamentarismus.
  • Rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady kulturních památek.
  • Vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti.
  • Objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé.

habsburská monarchie, Vídeň, Praha, Francie, Anglie, náboženská válka, bartolomějská noc, anglikánská církev, puritáni, jezuité;
dvorské úřady;
král, císař, šlechtic konfese, Majestát
Bílá hora, protestantská Unie, katolická Liga, Komenský;
české stavovské povstání, místodržící, rekatolizace, konfiskace, exulant;
Obnovené zřízení zemské, Vestfálský mír
Španělsko, nizozemské provincie, Flandry, Holland, Anglie, Rusko, Petrohrad;
ohrazování, Východoindická společnost, buržoazie, nevolnictví, poddanství; absolutní monarchie, konstituční monarchie, republika, parlament, místodržící, Cromwell, samoděržaví, car, bojar
baroko, selské baroko, rokoko
Anglie, Francie, USA, parní stroj, systém obdělávání půdy, industrializace, továrna, dělník, merkantilismus, kapitalismus, kolonie, rozvoj věd, doprava;
osvícenství, encyklopedie, Prohlášení nezávislosti, Kongres, prezident, ústava
Francie, Paříž, Bastila, Itálie, Anglie, Rusko, Slavkov, Borodino, Lipsko, Waterloo, Elba, Sv. Helena;
generální stavy, privilegované stavy, třetí stav, Národní shromáždění, Konvent, republika, trikolora, revoluční teror;
Deklarace práv člověka a občana, Ústava, Svatá aliance;
konzul, císařství, Německý spolek, kontinentální blokáda

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Hudební výchova

8. ročník

Hudební výchova

Výtvarná výchova

9. ročník

Výtvarné aktivity

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity