Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Komunikační a slohová výchova
výstupy | učivo |
-
Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.
Čte s porozuměním jednoduché naučné texty, vyhledává klíčová slova.
-
Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.
Vyhledá v textu informace známé, nové, překvapivé a informace, kterým nerozumí.
-
Posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení.
-
Reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.
-
Vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku.
V dialogu rozlišuje mezi vrstevníkem a dospělým, při telefonování se představí, stručně formuluje obsah svého sdělení, rozloučí se.
-
Rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě.
-
Volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru.
-
Rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace.
-
Píše správně po stránce obsahovvé i formální jednoduché komunikační žánry.
Napíše zprávu, oznámení, dopis, popis, SMS zprávu, vypravování. Vyplní jednoduchý tiskopis.
-
Sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti.
|
Věcné čtení.
I.N.S.E.R.T
Analýza sdělení.
Vypravování.
Vedení dialogu, telefonování.
Intonace, přízvuk, pauzy, tempo.
Spisovná výslovnost.
Zpráva, oznámení, dopis, popis, SMS, vypravování, tiskopis.
Větná osnova.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
Jazyková výchova
výstupy | učivo |
-
Určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.
Určuje a vyhledává slovní druhy, porovnává jejich význam, určuje infinitiv, osobu, číslo, čas, časuje v oznamovacím způsobu, rozlišuje slovesný způsob, skloňuje podstatná jména podle vzorů, určuje pád, číslo a rod.
-
Vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné ZSD označuje základ věty.
Vyhledává základní skladební dvojice. Rozvíjí holou větu.
-
Odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí.
Větu jednoduchou a souvětí rozlišuje podle počtu základních skladebních dvojic. Graficky znázorní jednoduché souvětí a podle vzorce jednoduché souvětí vytvoří.
-
Užívá vhodných spojovacích výrazů,podle potřeby projevu je obměňuje.
Spojuje věty v souvětí vhodnými spojovacími výrazy.
-
Píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách.
Píše správně i/y po obojetných souhláskách (slova příbuzná vyjmenovaným) a v koncovkách podstatných jmen.
-
Zvládá základní příklady syntaktického pravopisu.
Rozeznává nejjednodušší případy shody přísudku s podmětem.
-
Rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, část předponovou a koncovku
Na základě porovnání příbuzných slov rozlišuje kořen, část předponovou a příponovou.
-
Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.
Ke správné výslovnosti přejatých slov užívá Slovníku spisovné češtiny.
|
Slovní druhy, slova ohebná a neohebná.
Slovesný způsob, kategorie jmen- pád, číslo, rod.
Základní skladební dvojice, věta holá, věta rozvitá.
Věta jednoduchá a souvětí, grafické znázornění jednoduchého souvětí.
Věta jednoduchá a souvětí, spojovací výrazy.
Vyjmenovaná slova, slova příbuzná, koncovky podstatných jmen podle vzorů.
Shoda přísudku s podmětem.
Stavba slova.
Předložky a předpony : od, nad, pod, před, bez, roz, ob...
Upevňování učiva nižších ročníků.
Antonyma, synonyma, slova jednoznačná a mnohoznačná, spisovná a nespisovná, slova citově zabarvená.
|
Literární výchova
výstupy | učivo |
-
Vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je.
Přečte knihu. Píše čtenářské záznamy. Doporučí knihu spolužákům.
-
Volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma.
Samostatně nebo ve skupině vytvoří pohádku.
-
Rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů.
-
Při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy.
|
Rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň,
pohádka, bajka, povídka, odborný text, publicistika.
Rým, verš, sloka, přirovnání.
Spisovatel, básník, kniha, čtenář, ilustrace, ilustrátor,
divadelní představení, herec , režisér.
|
|