Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Komunikační a slohová výchova
výstupy | učivo |
-
Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.
Čte s porozuměním jednoduché naučné texty, vyhledává klíčová slova.
-
Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.
Vyhledá v textu informace známé, nové, překvapivé a informace, kterým nerozumí.
-
Posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení.
-
Reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.
-
Vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku.
V dialogu rozlišuje mezi vrstevníkem a dospělým, při telefonování se představí, stručně formuluje obsah svého sdělení, rozloučí se.
-
Rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě.
-
Volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru.
-
Rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace.
-
Píše správně po stránce obsahovvé i formální jednoduché komunikační žánry.
Napíše zprávu, oznámení, dopis, popis, SMS zprávu, vypravování. Vyplní jednoduchý tiskopis.
-
Sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti.
|
Věcné čtení.
I.N.S.E.R.T.
Analýza sdělení.
Vypravování.
Odborný text.
Zpráva a oznámení.
Inzerát.
Vedení dialogu, telefonování.
Intonace, přízvuk, pauzy, tempo.
Spisovná výslovnost.
Zpráva, oznámení, dopis, popis, SMS, vypravování, tiskopis.
Heslovitá osnova.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Stavba mediálních sdělení
-
Vnímání autora mediálních sdělení
-
Fungování a vliv médií ve společnosti
-
Tvorba mediálního sdělení
-
Práce v realizačním týmu
|
přesahy |
Z:
(5. ročník):
Práce s informacemi
|
Jazyková výchova
výstupy | učivo |
-
Určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.
Určuje a vyhledává slovní druhy, skloňuje podstatná jména, časuje slovesa, rozlišuje slovesný způsob. Rozlišuje přídavná jména,zájmena a číslovky. Skloňuje přídavná jména tvrdá a měkká podle vzorů. Užívá správné tvary osobních zájmen. Užívá správné tvary vybraných číslovek.
-
Vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné ZSD označuje základ věty.
Rozlišuje a užívá různé typy podmětu a přísudku
-
Odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí.
Graficky znázorní skladební dvojice v krátké jednoduché větě. Vyjadřuje se v přiměřeně složitých větách jednoduchých a souvětích.
-
Píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách.
Píše správně koncovky přídavných jmen tvrdých a měkkých.
-
Zvládá základní příklady syntaktického pravopisu.
Píše správně i/y v jednodušších případech shody přísudku s podmětem (bez několikanásobného podmětu). Zvládá základní případy interpunkce v souvětí.
-
Porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová.
Význam slov vyhledává ve Slovníku spisovné češtiny.
-
Rorlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary.
Význam slov vyhledává ve Slovníku spisovné češtiny, ověřuje jejich spisovnost. Některé koncovky ohebných slov ověřuje ve Slovníku spisovné češtiny a ve slovníkové části Pravidel českého pravopisu.
-
Rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, část předponovou a koncovku
Vyvozuje základová slova, srovnává slovo základové a odvozené a vyvodí slovotvorný základ a slovotvorný prostředek.
-
Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.
Ke správné výslovnosti přejatých slov užívá Slovníku spisovné češtiny.
|
Druhy přídavných jmen, zájmen a číslovek (prvotní seznámení).
Osobní zájmena, vzory přídavných jmen tvrdých a měkkých.
Druhy přísudku.
Věta jednoduchá a souvětí, grafické znázornění věty jednoduché.
Přídavná jména tvrdá a měkká.
Shoda přísudku s podmětem.
Psaní čárky v souvětí.
Předložky s,z, předpony s-,z-vz-, psaní skupin bje, vje.
SSČ
SSČ, Pravidla
Odvozování příponami a předponami.
Upevňování učiva nižších ročníků.
|
Literární výchova
výstupy | učivo |
-
Vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je.
Přečte knihu. Píše čtenářské záznamy. Doporučí knihu spolužákům.
-
Volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma.
Samostatně nebo ve skupině vytvoří pohádku.
-
Rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů.
-
Při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy.
|
Rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň,
pohádka, bajka, povídka, odborný text, publicistika.
Rým, verš, sloka, přirovnání.
Spisovatel, básník, kniha, čtenář, ilustrace, ilustrátor,
divadelní představení, herec , režisér.
|
|