telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník
povinný
7 + 1
6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník

Komunikační a slohová výchova

výstupyučivo
  • Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.
    Čte s porozuměním jednoduché naučné texty, vyhledává klíčová slova.
  • Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.
    Vyhledá v textu informace známé, nové, překvapivé a informace, kterým nerozumí.
  • Posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení.
  • Reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.
  • Vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku.
    V dialogu rozlišuje mezi vrstevníkem a dospělým, při telefonování se představí, stručně formuluje obsah svého sdělení, rozloučí se.
  • Rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě.
  • Volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru.
  • Rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace.
  • Píše správně po stránce obsahovvé i formální jednoduché komunikační žánry.
    Napíše zprávu, oznámení, dopis, popis, SMS zprávu, vypravování. Vyplní jednoduchý tiskopis.
  • Sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti.
Věcné čtení.
I.N.S.E.R.T.
Analýza sdělení.
Vypravování.
Odborný text.
Zpráva a oznámení.
Inzerát.
Vedení dialogu, telefonování.
Intonace, přízvuk, pauzy, tempo.
Spisovná výslovnost.
Zpráva, oznámení, dopis, popis, SMS, vypravování, tiskopis.
Heslovitá osnova.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Komunikace

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

  • Stavba mediálních sdělení

  • Vnímání autora mediálních sdělení

  • Fungování a vliv médií ve společnosti

  • Tvorba mediálního sdělení

  • Práce v realizačním týmu

přesahy
Z:
(5. ročník): Práce s informacemi

Jazyková výchova

výstupyučivo
  • Určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.
    Určuje a vyhledává slovní druhy, skloňuje podstatná jména, časuje slovesa, rozlišuje slovesný způsob. Rozlišuje přídavná jména,zájmena a číslovky. Skloňuje přídavná jména tvrdá a měkká podle vzorů. Užívá správné tvary osobních zájmen. Užívá správné tvary vybraných číslovek.
  • Vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné ZSD označuje základ věty.
    Rozlišuje a užívá různé typy podmětu a přísudku
  • Odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí.
    Graficky znázorní skladební dvojice v krátké jednoduché větě. Vyjadřuje se v přiměřeně složitých větách jednoduchých a souvětích.
  • Píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách.
    Píše správně koncovky přídavných jmen tvrdých a měkkých.
  • Zvládá základní příklady syntaktického pravopisu.
    Píše správně i/y v jednodušších případech shody přísudku s podmětem (bez několikanásobného podmětu). Zvládá základní případy interpunkce v souvětí.
  • Porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová.
    Význam slov vyhledává ve Slovníku spisovné češtiny.
  • Rorlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary.
    Význam slov vyhledává ve Slovníku spisovné češtiny, ověřuje jejich spisovnost. Některé koncovky ohebných slov ověřuje ve Slovníku spisovné češtiny a ve slovníkové části Pravidel českého pravopisu.
  • Rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, část předponovou a koncovku
    Vyvozuje základová slova, srovnává slovo základové a odvozené a vyvodí slovotvorný základ a slovotvorný prostředek.
  • Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.
    Ke správné výslovnosti přejatých slov užívá Slovníku spisovné češtiny.
Druhy přídavných jmen, zájmen a číslovek (prvotní seznámení).
Osobní zájmena, vzory přídavných jmen tvrdých a měkkých.
Druhy přísudku.
Věta jednoduchá a souvětí, grafické znázornění věty jednoduché.
Přídavná jména tvrdá a měkká.
Shoda přísudku s podmětem.
Psaní čárky v souvětí.
Předložky s,z, předpony s-,z-vz-, psaní skupin bje, vje.
SSČ
SSČ, Pravidla
Odvozování příponami a předponami.
Upevňování učiva nižších ročníků.

Literární výchova

výstupyučivo
  • Vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je.
    Přečte knihu. Píše čtenářské záznamy. Doporučí knihu spolužákům.
  • Volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma.
    Samostatně nebo ve skupině vytvoří pohádku.
  • Rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů.
  • Při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy.
Rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň,
pohádka, bajka, povídka, odborný text, publicistika.
Rým, verš, sloka, přirovnání.
Spisovatel, básník, kniha, čtenář, ilustrace, ilustrátor,
divadelní představení, herec , režisér.