Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Komunikační a slohová výchova
výstupy | učivo |
-
Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
-
Dorozumívá se kultivovaně,výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
-
V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
-
Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
-
Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
Tvoří otázky, zaznamená hlavní myšlenky textu. Podle otázek v textu vyhledává informace. Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace.
-
Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
|
Praktické čtení (pozorné, přiměřeně rychlé, znalost orientačních prvků v textu).
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Výpisky, výtah, stručné poznámky.
I.N.S.E.R.T
Východisko a jádro výpovědi.
Vybrané slohové útvary.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Práce s informacemi
|
Jazyková výchova
výstupy | učivo |
-
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
Tvoří jazykově a slohově správné mluvené i písemné projevy.
-
Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
Rozlišuje podstatná jména konkrétní a abstraktní, pomnožná, hromadná, látková, obecná a vlastní. Zvládá některé ochylky od pravidelného skloňování. Skloňuje přídavná jména tvrdá,měkká a přivlastňovací. Stupňuje přídavná jména. Rozlišuje jmenné tvary přídavných jmen. Rozlišuje druhy zájmen. Tvoří obtížnější tvary zájmen. Rozlišuje druhy číslovek a užívá jejich správné tvary v mluveném i psaném projevu. Časuje slovesa, užívá jejich správné tvary v podmiňovacím způsobu přítomném a minulém.
-
Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
Rozlišuje rozvíjející větné členy. V grafickém znázornění věty jednoduché rozlišuje různé stupně závislosti větných členů. Tvoří jednoduché věty podle větných schémat. Rozlišuje věty hlavní a vedlejší v souvětích s maximálně třemi větami. Graficky zobrazí vztahy mezi větami v jednoduchém souvětí. Tvoří jednoduchá souvětí podle daných schémat. Při tvorbě souvětí užívá širší škály vhodných spojovacích výrazů.
-
V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
Píše správně skupiny mě/mně v tvarech zájmena já, příslovcích a slovesech. Píše správně i/y ve shodě přísudku s podmětem. Píše správně velká a malá písmena v běžných vlastních jménech. Zvládá pravopisné jevy osvojené v nižších ročnících.
-
Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
-
Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.
Dodržuje zásady spisovné výslovnosti, v souvislé řeči užívá správný slovní a větný přízvuk. Vhodnou intonací, pauzami a frázováním napomáhá srozumitelnosti a výstižnosti svého projevu.
-
Rozlišuje spisovný jazyk, nářečí, obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití.
|
Podstatná jména konkrétní, abstraktní, pomnožná, hromadná a látková, obecná a vlastní.
Přídavná jména tvrdá měkká, přivlastňovací, vzory přídavných jmen, jmenné tvary přídavných jmen.
Druhy zájmen, druhy číslovek.
Podmiňovací způsob přítomný a minulý.
Rozvíjející větné členy - přívlastek, předmět, příslovečné určení místa, času a způsobu.
Věta hlavní a vedlejší, grafické znázornění jednoduchého souvětí.
Zájmeno já, psaní mě- mně v příslovcích, přídavných jménech a slovesech.
Jazykové příručky.
Hlásky, výslovnost hlásek a souhláskových skupin, výslovnost zdvojených souhlásek, ztráta znělosti na konci slova.
Hlavní slovní přízvuk, větná melodie, důraz, tempo, pauzy.
Řeč a jazyk, slovanské jazyky, rozvrstvení národního jazyka - spisovná čeština, obecná čeština, nářeči, slang, argot.
Složky jazakovědy.
|
Literární výchova
výstupy | učivo |
-
Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
-
Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
Z nabídky několika svým stylem odlišných spisovatelů pozná autora vybrané typické ukázky.
-
Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
-
Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
Napíše krátkou pohádku.
-
Rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty.
-
Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
Vyjádří své pocity z literárního díla a filmového zpracování, popíše základní klady a zápory obou zpracování.
-
Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.
Orientuje se v systému školní knihovny, pracuje se slovníčkem literárních pojmů, vyhledává informace na internetu.
|
Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - F.Nepil, E.Štorch, K.May, M.Twain, Z.Svěrák, J.K.Rowlingová, E. Petiška.
Intepretace literárního textu.
Pohádka.
Poezie, próza, drama.
Pověst, literatura faktu, dobrodružná literatura.
Literatura a film - Vinnetou, Dobrodružství Toma Sawyera...
Práce s různými informačními zdroji.
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Poslechové činnosti
|
|