Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Komunikační a slohová výchova
výstupy | učivo |
-
Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
Kriticky posuzuje zdroje informací na internetu, porovnává je s informacemi z jiných zdrojů. Tvoří otázky, diskutuje o přečteném textu.Napíše krátkou úvahu.
-
Dorozumívá se kultivovaně,výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
-
V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
-
Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
-
Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
Tvoří otázky, zaznamená hlavní myšlenky textu. Podle otázek v textu vyhledává informace. Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace.
-
Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
-
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
Tvoří jazykově a slohově správné mluvené i písemné projevy.
|
Kritické čtení (analytické, hodnotící)
Úvaha.
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Referát.
Východisko a jádro výpovědi.
Slohové postupy a slohové útvary.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Vnímání autora mediálních sdělení
|
Jazyková výchova
výstupy | učivo |
-
Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
Ovládá skloňování běžných obecných jmen přejatých a frekventovaných cizích vlastních jmen a užívá jich v jazykovém projevu. Vhodně používá tvary dokonavých a nedokonavých sloves.
-
Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
Rozlišuje různé souřadné vztahy mezi větami a větnými členy a těmito vztahy vyjadřuje složitější myšlenky. Rozlišuje druhy souvětí. Tvoří složitější souvětí a graficky je znázorní. Tvoří jednodušší souvětí podle grafů.
-
V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
Zvládá pravopisné jevy osvojené v nižších ročnících. Zvládá interpunkci v souvětí.
-
Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
-
Rozlišuje spisovný jazyk, nářečí, obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití.
|
Obecná přejatá jména, vlastní cizí jména.
Slovesný vid.
Poměry mezi souřadně spojenými větami a větnými členy, souvětí souřadné a podřadné, grafické znázornění souvětí.
Prohlubování pravopisného učiva, interpunkce v souvětí.
Procvičování a upevňování pravopisu.
Jazykové příručky.
Slovanské jazyky mezi jazyky indoevropskými.
Spisovná a nespisovná čeština.
Vývoj českého jazyka.
|
Literární výchova
výstupy | učivo |
-
Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
-
Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
Z nabídky několika svým stylem odlišných spisovatelů pozná autora vybrané typické ukázky.
-
Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
-
Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
Napíše krátký povídkový příběh.
-
Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele.
-
Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
Vyjádří své pocity z literárního díla a filmového zpracování, popíše základní klady a zápory obou zpracování.
-
Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.
Orientuje se v systému školní knihovny, pracuje se slovníčkem literárních pojmů, vyhledává informace na internetu.
|
Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - Z. Mahler, Homér, J.Neruda, K.Čapek, K.J.Erben, A.Jirásek, F.L.Čelakovský, K.H.Mácha, B.Němcová, O.Pavel, S.Leacock.
Intepretace literárního textu.
Povídka, próza.
Poezie, próza, drama.
Literatura faktu, cestopisná literatura, mýty a mytologie, epika a lyrika, milostná lyrika, pověst, historický román, Bible, apokryf, travestie, legenda, balada, komiks.
Literatura a film - Kytice.
Práce s různými informačními zdroji.
|
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
-
Etnický původ
-
Multikulturalita
|
přesahy |
Do:
Dějepis
(6. ročník):
Raný středověk Dějepis
(6. ročník):
Starověk Dějepis
(8. ročník):
19. století
Z:
(8. ročník):
19. století
(8. ročník):
Počátek 20. stol.
|
|