telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník
povinný
4
9. ročník

Komunikační a slohová výchova

výstupyučivo
  • Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
    Kriticky posuzuje zdroje informací na internetu, porovnává je s informacemi z jiných zdrojů. Tvoří otázky, diskutuje o přečteném textu.Napíše krátkou úvahu.
  • Dorozumívá se kultivovaně,výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
  • V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
  • Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
  • Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
    Tvoří otázky, zaznamená hlavní myšlenky textu. Podle otázek v textu vyhledává informace. Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace.
  • Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
  • Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
    Tvoří jazykově a slohově správné mluvené i písemné projevy.
Kritické čtení (analytické, hodnotící)
Úvaha.
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Referát.
Východisko a jádro výpovědi.
Slohové postupy a slohové útvary.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Komunikace

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

  • Vnímání autora mediálních sdělení

Jazyková výchova

výstupyučivo
  • Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
    Ovládá skloňování běžných obecných jmen přejatých a frekventovaných cizích vlastních jmen a užívá jich v jazykovém projevu. Vhodně používá tvary dokonavých a nedokonavých sloves.
  • Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
    Rozlišuje různé souřadné vztahy mezi větami a větnými členy a těmito vztahy vyjadřuje složitější myšlenky. Rozlišuje druhy souvětí. Tvoří složitější souvětí a graficky je znázorní. Tvoří jednodušší souvětí podle grafů.
  • V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
    Zvládá pravopisné jevy osvojené v nižších ročnících. Zvládá interpunkci v souvětí.
  • Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
  • Rozlišuje spisovný jazyk, nářečí, obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití.
Obecná přejatá jména, vlastní cizí jména.
Slovesný vid.
Poměry mezi souřadně spojenými větami a větnými členy, souvětí souřadné a podřadné, grafické znázornění souvětí.
Prohlubování pravopisného učiva, interpunkce v souvětí.
Procvičování a upevňování pravopisu.
Jazykové příručky.
Slovanské jazyky mezi jazyky indoevropskými.
Spisovná a nespisovná čeština.
Vývoj českého jazyka.

Literární výchova

výstupyučivo
  • Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
  • Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
    Z nabídky několika svým stylem odlišných spisovatelů pozná autora vybrané typické ukázky.
  • Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
  • Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
    Napíše krátký povídkový příběh.
  • Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele.
  • Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
    Vyjádří své pocity z literárního díla a filmového zpracování, popíše základní klady a zápory obou zpracování.
  • Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.
    Orientuje se v systému školní knihovny, pracuje se slovníčkem literárních pojmů, vyhledává informace na internetu.
Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - Z. Mahler, Homér, J.Neruda, K.Čapek, K.J.Erben, A.Jirásek, F.L.Čelakovský, K.H.Mácha, B.Němcová, O.Pavel, S.Leacock.
Intepretace literárního textu.
Povídka, próza.
Poezie, próza, drama.
Literatura faktu, cestopisná literatura, mýty a mytologie, epika a lyrika, milostná lyrika, pověst, historický román, Bible, apokryf, travestie, legenda, balada, komiks.
Literatura a film - Kytice.
Práce s různými informačními zdroji.
pokrytí průřezových témat

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Etnický původ

  • Multikulturalita

přesahy
Do:
Dějepis (6. ročník): Raný středověk
Dějepis (6. ročník): Starověk
Dějepis (8. ročník): 19. století
Z:
(8. ročník): 19. století
(8. ročník): Počátek 20. stol.