telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník
povinný
4
8. ročník9. ročník

Komunikační a slohová výchova

výstupyučivo
  • Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
    Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace.
  • Dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
  • V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
  • Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
  • Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
    Tvoří otázky, zaznamená hlavní myšlenky textu. Podle otázek v textu vyhledává informace. Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace.
  • Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
  • Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
    Tvoří jazykově a slohově správné mluvené i písemné projevy.
Věcné čtení ( studijní, čtení jako zdroj informací, vyhledávací).
Výtah a výpisky.
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Výpisky, výtah, stručné poznámky.
I.N.S.E.R.T
Východisko a jádro výpovědi.
Vybrané slohové útvary.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Komunikace

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

  • Vnímání autora mediálních sdělení

Jazyková výchova

výstupyučivo
  • Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
    Užívá správné tvary slovních druhů. Rozlišuje slovesný rod. Vhodně využívá příslovce k vyj ádření různých okolností děje. Odliší pří slovečné spřežky od předložkového pádu podstatných jmen a zvládá jejich užití v písemném projevu. Užívá jednotlivých stupňů příslovcí. Užívá dalších neohebných slovních druhů s pochopením jejich funkce v jazykovém projevu.
  • Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
    Rozlišuje a vhodně užívá druhy vět podle postoje mluvčího. Rozlišuje věty dvojčlenné, jednočlenné a větné ekvivalenty a vhodně je užívá v jazykovém projevu. K vyjádření podmětu užívá různých slovních druhů. Tvoří věty s různými druhy přísudku. Rozlišuje všechny rozvíjející větné členy. Prostřednictvím rozvíjejících větných členů vyjadřuje složitější okolnosti děje. Rozlišuje druhy vedlejších vět. Vedlejšími větami vyjadřuje složitější myšlenky a vztahy (příčinu, podmínku ...).
  • V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
    Zvládá pravopisné jevy osvojené v nižších ročnících.
  • Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
  • Rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech.
    Orientuje se ve způsobech obohacování slovní zásoby a ve způsobech tvoření slov. Na základě algoritmu slovotvorného rozboru zjistí, jak bylo utvořeno konkrétní odvozené slovo. V jednoduchých případech zobecní pro celou skupinu takto tvořených slov.
Slovesný rod
Příslovečné spřežky, stupňování příslovcí.
Neohebná slova.
Věty podle postoje mluvčího.
Věta dvojčlenná, jednočlenná a větný ekvivalent.
Rozvíjející větné členy, druhy vedlejších vět.
Prohlubování pravopisného učiva.
Antonyma, synonyma, slova jednoznačná a mnohoznačná, spisovná a nespisovná, slova citově zabarvená.
Odborné názvy.
Způsoby obohacování slovní zásoby (tvoření slov, přejímání z cizích jazyků, tvoření sousloví, změna významu).
Tvoření slov odvozováním, skládáním, zkracováním.
Odvozování příponami a předponami.

Literární výchova

výstupyučivo
  • Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
  • Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
    Z nabídky několika svým stylem odlišných spisovatelů pozná autora vybrané typické ukázky.
  • Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
  • Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
    Napíše krátkou bajku.
  • Rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty.
  • Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele.
  • Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
    Vyjádří své pocity z literárního díla a filmového zpracování, popíše základní klady a zápory obou zpracování.
  • Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.
    Orientuje se v systému školní knihovny, pracuje se slovníčkem literárních pojmů, vyhledává informace na internetu.
Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - K. Čapek, F.Nepil, A.Jirásek, O.Pavel, E.Štorch, E.Petiška, J.Drda, K.J.Erben, J.Hašek, B.Němcová.
Intepretace literárního textu.
Bajka.
Poezie, próza, drama.
Pověst, literatura faktu, dobrodružná literatura, kronika, legenda, báje, apokryf, pohádka klasická a moderní, cestopis, poezie epická a lyrická, bajka, SCIFI
Literatura a film - Kytice.
Práce s různými informačními zdroji.
přesahy
Do:
Dějepis (6. ročník): Starověk
Dějepis (6. ročník): Raný středověk
Dějepis (6. ročník): Pravěk
Dějepis (7. ročník): Novověk
Dějepis (7. ročník): Středověk
Dějepis (7. ročník): Počátky novověku