Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Komunikační a slohová výchova
výstupy | učivo |
-
Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace.
-
Dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
-
V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
-
Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
-
Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
Tvoří otázky, zaznamená hlavní myšlenky textu. Podle otázek v textu vyhledává informace. Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace.
-
Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
-
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
Tvoří jazykově a slohově správné mluvené i písemné projevy.
|
Věcné čtení ( studijní, čtení jako zdroj informací, vyhledávací).
Výtah a výpisky.
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Výpisky, výtah, stručné poznámky.
I.N.S.E.R.T
Východisko a jádro výpovědi.
Vybrané slohové útvary.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Vnímání autora mediálních sdělení
|
Jazyková výchova
výstupy | učivo |
-
Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
Užívá správné tvary slovních druhů. Rozlišuje slovesný rod. Vhodně využívá příslovce
k vyj ádření různých okolností děje. Odliší pří slovečné spřežky od předložkového pádu podstatných jmen a zvládá jejich užití v písemném projevu. Užívá jednotlivých stupňů příslovcí. Užívá dalších neohebných slovních druhů s pochopením jejich funkce v jazykovém projevu.
-
Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
Rozlišuje a vhodně užívá druhy vět podle postoje mluvčího. Rozlišuje věty dvojčlenné, jednočlenné a větné ekvivalenty a vhodně je užívá v jazykovém projevu. K vyjádření podmětu užívá různých slovních druhů. Tvoří věty s různými druhy přísudku. Rozlišuje všechny rozvíjející větné členy. Prostřednictvím rozvíjejících větných členů vyjadřuje složitější okolnosti děje. Rozlišuje druhy vedlejších vět. Vedlejšími větami vyjadřuje složitější myšlenky a vztahy (příčinu, podmínku ...).
-
V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
Zvládá pravopisné jevy osvojené v nižších ročnících.
-
Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
-
Rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech.
Orientuje se ve způsobech obohacování slovní zásoby a ve způsobech tvoření slov. Na základě algoritmu slovotvorného rozboru zjistí, jak bylo utvořeno konkrétní odvozené slovo. V jednoduchých případech zobecní pro celou skupinu takto tvořených slov.
|
Slovesný rod
Příslovečné spřežky, stupňování příslovcí.
Neohebná slova.
Věty podle postoje mluvčího.
Věta dvojčlenná, jednočlenná a větný ekvivalent.
Rozvíjející větné členy, druhy vedlejších vět.
Prohlubování pravopisného učiva.
Antonyma, synonyma, slova jednoznačná a mnohoznačná, spisovná a nespisovná, slova citově zabarvená.
Odborné názvy.
Způsoby obohacování slovní zásoby (tvoření slov, přejímání z cizích jazyků, tvoření sousloví, změna významu).
Tvoření slov odvozováním, skládáním, zkracováním.
Odvozování příponami a předponami.
|
Literární výchova
výstupy | učivo |
-
Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
-
Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
Z nabídky několika svým stylem odlišných spisovatelů pozná autora vybrané typické ukázky.
-
Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
-
Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
Napíše krátkou bajku.
-
Rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty.
-
Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele.
-
Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
Vyjádří své pocity z literárního díla a filmového zpracování, popíše základní klady a zápory obou zpracování.
-
Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.
Orientuje se v systému školní knihovny, pracuje se slovníčkem literárních pojmů, vyhledává informace na internetu.
|
Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - K. Čapek, F.Nepil, A.Jirásek, O.Pavel, E.Štorch, E.Petiška, J.Drda, K.J.Erben, J.Hašek, B.Němcová.
Intepretace literárního textu.
Bajka.
Poezie, próza, drama.
Pověst, literatura faktu, dobrodružná literatura, kronika, legenda, báje, apokryf, pohádka klasická a moderní, cestopis, poezie epická a lyrická, bajka, SCIFI
Literatura a film - Kytice.
Práce s různými informačními zdroji.
|
přesahy |
Do:
Dějepis
(6. ročník):
Starověk Dějepis
(6. ročník):
Raný středověk Dějepis
(6. ročník):
Pravěk Dějepis
(7. ročník):
Novověk Dějepis
(7. ročník):
Středověk Dějepis
(7. ročník):
Počátky novověku
|
|