telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník
povinný
3 + 1

Literární výchova

výstupyučivo
  • Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
  • Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
    Z nabídky několika svým stylem odlišných spisovatelů pozná autora vybrané typické ukázky.
  • Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
  • Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
    Napíše krátkou báseň.
  • Rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty.
    Porovná ukázku brakové literatury s vybraným obsahově a formálně kvalitním literárním textem.
  • Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele.
    Díla interpretuje s využitím základních literárně-teoretických pojmů.
  • Uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře.
  • Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
    Vyjádří své pocity z literárního díla a filmového zpracování, popíše základní klady a zápory obou zpracování.
  • Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.
    Orientuje se v systému školní knihovny, pracuje se slovníčkem literárních pojmů, vyhledává informace na internetu.
Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - G.Boccaccio, F.Villon, W.Shakespeare, J.Werich, K.Čapek, K.H.Borovský, J.Neruda, F.Gelner, J.Voskovec-J.Werich, B.Hrabal, K.Poláček.
Intepretace literárního textu.
Báseň, poezie.
Literární brak, literární kýč.
Poezie, próza, drama, epika, lyrika.
Realistický román, epigram, psychologický román, povídka, metafora, metonymie, personifikace, válečná próza, humor a satira, literatura a film, písňový text.
Realismus, moderna - prokletí básníci, naturalismus, symbolismus a dekadence, avantgarda - futurismus, dadaismus, poetismus, surrealismus.
Válka v literatuře.
Samisdatová literatura.
Významní představitelé jednotlivých směrů.
Literatura a film - Ostře sledované vlaky, Vyšší princip, Bílá nemoc
Práce s různými informačními zdroji.
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Jsme Evropané

přesahy
Do:
Dějepis (9. ročník): 2. světová válka
Dějepis (9. ročník): Rozdělený a integrující se svět
Z:
(9. ročník): 2. světová válka
(9. ročník): Rozdělený a integrující se svět

Komunikační a slohová výchva

výstupyučivo
  • Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
    Kriticky posuzuje zdroje informací na internetu, porovnává je s informacemi z jiných zdrojů. Tvoří otázky, diskutuje o přečteném textu. Napíše krátkou úvahu. Připraví proslov, napíše vybraný útvar publicistického stylu a prezentuje ho na školní internetové stránce nebo ve školním časopisu.
  • Rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru.
    Respektuje fakta, snaží se odhadnout záměr komunikačního partnera.
  • Rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj.
    Rozlišuje mezi událostí a jejím hodnocením či komentováním.
  • Dorozumívá se kultivovaně,výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
  • Odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru.
    Respektuje rozdíly mezi mluveným a psaným projevem (z hlediska vhodných jazykových prostředků)
  • V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
  • Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
  • Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
    Tvoří otázky, zaznamená hlavní myšlenky textu. Podle otázek v textu vyhledává informace. Potřebné informace vyhledá v encyklopedii. Zaznamená nejdůležitější informace. Samostatně tvoří souvislé jazykové projevy na základě informací získaných z různých zdrojů.
  • Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
  • Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
    Tvoří jazykově a slohově správné mluvené i písemné projevy.
Kritické čtení (analytické, hodnotící).
Úvaha, proslov.
Sociodrama.
Útvary publicistického stylu.
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Funkční styly.
Slohotvorní činitelé.
Úřední ( oficiální) a osobní písemný projev.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Referát.
Východisko a jádro výpovědi.
Další slohové útvary.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Komunikace

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

  • Stavba mediálních sdělení

  • Vnímání autora mediálních sdělení

  • Fungování a vliv médií ve společnosti

  • Tvorba mediálního sdělení

  • Práce v realizačním týmu

Jazyková výchova

výstupyučivo
  • Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
    V jazykovém projevu ustním i písemném aktivně využívá tvaroslovných poznatků osvojených v nižších ročnících. K tvoření správných správných složitějších tvarů sloves využívá slovesných tříd a vzorů. Základním způsobem se orientuje v tvarech přechodníku přítomného a přechodníku minulého.
  • Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
    V mluvené i písemné podobě využívá jazyka ke kultivovanému a přiměřeně složitému vyjádření svých myšlenek a k popisu různých vztahů.
  • V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
    Zvládá pravopisné jevy osvojené v nižších ročnících. Zvládá interpunkci ve složitém souvětí i ve větě jednoduché.
  • Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
  • Rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech.
    Orientuje se ve způsobech obohacování slovní zásoby a ve způsobech tvoření slov. Na základě algoritmu slovotvorného rozboru zjistí, jak bylo utvořeno konkrétní odvozené slovo. V jednoduchých případech zobecní pro celou skupinu takto tvořených slov.
  • Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.
    Dodržuje zásady spisovné výslovnosti, v souvislé řeči užívá správný slovní a větný přízvuk. Vhodnou intonací, pauzami a frázováním napomáhá srozumitelnosti a výstižnosti svého projevu.
Slovesné třídy a vzory.
Přechodník přítomný a minulý.
Opakování a systematizace učiva ze skladby.
Prohlubování pravopisného učiva, interpunkce v souvětí a ve větě jednoduché.
Antonyma, synonyma, slova jednoznačná a mnohoznačná, spisovná a nespisovná, slova citově zabarvená.
Odborné názvy.
Způsoby obohacování slovní zásoby (tvoření slov, přejímání z cizích jazyků, tvoření sousloví, změna významu).
Tvoření slov odvozováním, skládáním, zkracováním.
Odvozování příponami a předponami.
Metafora a metonymie.
Hlásky, výslovnost hlásek a souhláskových skupin, výslovnost zdvojených souhlásek, ztráta znělosti na konci slova.
Hlavní slovní přízvuk, větná melodie, důraz, tempo, pauzy.
Psaní a výslovnost slov přejatých.
Upevňování pravopisu.