Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

9. ročník


Chemie


2  týdně, P
Redoxní reakce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí pojmy oxidace a redukce, uvede příklady hospodářsky důležitých reakcí, zná základní principy výroby běžných kovů, ekonomické a ekologické aspekty výroby, koroze kovů, vysvětlí pojem elektrolýza, zná její využití, dokáže vysvětlit výrobu elektřiny chemickou cestou.

oxidace a redukce, výroba základních kovů, koroze, galvanické články a akumulátory.

Zdroje energie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    ropa, uhlí, zemní plyn;
    jaderná energie;
    obnovitelné zdroje energie;

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    Lidské aktivity a problémy životního prostředí

    Dněšní pohled na energetické zdroje.

    Zeměpis

    9. ročník

    Životní prostředí

    Organické sloučeniny
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • Rozliší jednoduché uhlovodíky, jejich zdroje, vlastnosti a použití.
    • Zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy.
    • Rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, jejich zdroje a použití.
    • Orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktů biochemického zpracování, především bílkovin, tuků a sacharidů.
    • Určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu.
    • Uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů.

    uhlovodíky a jejich deriváty.zdroje uhlovodíků, zpracování ropy a uhlí, paliva, alkany, alkeny, alkiny, areny, dieny, cykloalkany, halogenderiváty, alkoholy a fenoly, aldehydy a ketony, karboxylové kyseliny, estery, polymerace a polykondenzace, použití plastů,t řídění plastů - odpadů.

    Přírodní látky
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • Rozliší jednoduché uhlovodíky, jejich zdroje, vlastnosti a použití.

    fotosyntéza, sacharidy, polysascharidy, tuky, aminokyseliny a bílkoviny, vitaminy a hormony.

    Chemie a společnost
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • Zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi.
    • Aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe.
    • Orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka.

    léčiva, alkaloidy a drogy, xenobiotika, výbušniny, chemický průmysl, průmyslová hnojiva, tepelně zpracovávané materiály, detergenty, pesticidy, hořlaviny, potravinářství, chemie a životní prostředí-shrnutí.

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    Lidské aktivity a problémy životního prostředí

    Chemický průmysl a jeho vliv na ŽP, průmyslová hnojiva, plasty a jejich likvidace.