Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

9. ročník


Tělesná výchova


2  týdně, P
Pohybové dovednosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem;
  • Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech;
  • Samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností - zatěžovanými svaly
  • Usiluje o zlepšení své fyzické zdatnosti, z nabídky volí vhodný rozvojový program.
  • Rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora.
  • Dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • Posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny;

Atletika
Průpravná cvičení pro jednotlivé atletické činnosti. Běh (rychlý,vytrvalostní, v terénu), skok (daleký,vysoký), hod (míčkem,granátem), vrh koulí. 
Sportovní hry
Fotbal, basketbal, odbíjená, házená,  florbal, softbal, další hry. Pravidla.

Gymnastika
Pojmy, cvičební polohy a postoje. Záchrana a dopomoc.
Akrobacie, přeskoky, hrazda, kruhy, dívky - kladina
Rytmická a kondiční gymnastika
Rychlostně silová cvičení  -  šplhy.
Turistika, pobyt v přírodě - orientace na mapě, přežití v přírodě, orientace, ukrytí, nouzový přístřešek, zajištění vody, potravy, tepla.
Plavání
Základní plavecké disciplíny, záchrana tonoucího. Vytrvalostní plavání.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Hudební výchova

9. ročník

Hudebně pohybové činnosti

Pohybové učení - organizace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem;
  • Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech;
  • Uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • Zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci.
  • Zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy; spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • Rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora.
  • Odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím, upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům k znečištění ovzduší.
  • Sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí.
  • Naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, ochrana přírody při sportu;
  • Užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu;

Pojmy - základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení, názvosloví, povely, ....
Historie a současnost sportu - pojmy olympijské disciplíny , sportovci, olympismus.
Základní pravidla her, závodů, soutěží - základy evidence výkonů.

Bezpečnost a ochrana zdraví při sportu v různém prostředí a při různých činnostech.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Spolupracuje při hře nebo její organizaci

Kreativita

Zorganizuje jednoduché závody, turnaj, ...

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů
  • přemýšlí o problému při ovládnutí cviku, sportovního prvku a hledá tréninkové cesty k jeho odstranění
  • hledá vhodnou taktiku v individuálních i kolektivních sportech
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje pravidla fair play