Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

9. ročník


Zeměpis


1+1  týdně, P
Životní prostředí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin.
  • Uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů).
  • Uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí.

Krajina, krajinná sféra, přírodní (fyzickogeografická) sféra, příroda, socioekonomická sféra
Krajinné složky, prvky, struktura, okolí, funkce a role, vzhled krajiny
Krajina jako určitá část krajinné sféry, místní krajina
Přírodní a kulturní krajinné složky a prvky; přírodní, společenské a životní prostředí Krajinotvorní činitelé a procesy
Revoluční a evoluční změny krajiny
Typy krajin: přírodní krajiny, kulturní krajiny
Interakce příroda - společnost
Společenské (sociální) prostředí a jeho vztah k přírodnímu prostředí
Složky a aspekty společenského prostředí: lidé, lidská kultura, jazyk, tradice, hodnotové orientace, morální, náboženské, právní a politické normy lidské společnosti
Využívání přírodních zdrojů a energií
Globální civilizační, environmentální a ekologické problémy lidstva
Udržitelnost života - celosvětový mezinárodní environmentální program a politika
Ochrana životního prostředí: ochrana přírody, chráněná území přírody, nástroje ochrany přírody a životního prostředí, instituce a organizace ochrany přírody a životního prostředí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

Tělesná výchova

7. ročník

Pohybové učení - organizace

Chemie

9. ročník

Zdroje energie

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy, globální svět

Česká republika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vymezí a lokalizuje místní oblast (region) podle bydliště nebo školy.
  • Hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům.
  • Hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu.
  • Lokalizuje na mapách jednotlivé kraje České republiky a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit.
  • Uvádí příklady účasti a působnosti České republiky ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států.

Poloha a rozloha
Geologická stavba a povrch
Geomorfologické členění povrchu
Podnebí a počasí
Vodstvo
Půdy
Rozmístění rostlinstva a živočišstva
Ochrana přírody a životního prostředí
Obyvatelstvo
Sídla
Složky hospodářství
Přírodní zdroje, nerostné suroviny, paliva
Těžební a energetický průmysl
Hutnický průmysl
Strojírenský průmysl
Chemický průmysl
Průmysl stavebních hmot
Ostatní zpracovatelský průmysl
Zemědělství, potravinářský průmysl
Doprava
Cestovní ruch
Zahraniční obchod, služby obyvatelstvu
Členství ČR v mezinárodních organizacích
Místní oblast (region)
Kraje České republiky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Multikulturalita

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Výchova k občanství

6. ročník

Člověk ve společnosti

Terénní geografická výuka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
  • Aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
  • Uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.

Praktická topografie při pohybu v terénu
Orientace v krajině
Praxe s mapami a atlasy
Azimut
Situační náčrtky a plánky v krajině, pozorování krajiny
Bezpečnost při pohybu a pobytu v přírodě
Náměty terénní geografické výuky: geologické a geomorfologické poměry vybrané lokality
mapování využití krajiny
jednoduchá SWOT analýza vybrané lokality v krajině s uvedením předností, nedostatků, příležitostí a rizik v rozvoji lokality
hospodářská činnost člověka v krajině - terénní cvičení
percepce životního prostředí ve vybrané lokalitě
dotazníková šetření (hustota dopravního provozu, vybavenost a dostupnost obslužné sítě, kvalita životního prostředí aj.)
meteorologická měření a pozorování
zkoumání vody a půd
inventarizace rostlin a živočichů atd.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

Přírodopis

9. ročník

Geologie