Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

9. ročník


Výchova k občanství


0+1  týdně, P
Mezinárodní vztahy, globální svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování.
  • Uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy, včetně zajišťování obrany státu a účasti v zahraničních misích.
  • Uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory.
  • Uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva.
  • Objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni – v obci, regionu.
  • Uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobu jeho potírání, objasní roli ozborjených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru.

- evropská integrace - podstata, význam, výhody; Evropská unie a ČR

- mezinárodní spolupráce - ekonomická, politická a bezpečnostní spolupráce mezi státy, její výhody; významné mezinárodní organizace (Rada Evropy, NATO, OSN aj.)

- globalizace - projevy, klady a zápory; významné globální problémy včetně válek a terorismu, možnosti jejich řešení


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Zeměpis

8. ročník

Regiony světa

Zeměpis

8. ročník

Společenské a hospodářské prostředí

Zeměpis

9. ročník

Životní prostředí

Člověk, stát a právo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitelských a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod, rozumí povinnostem občana při zajišťování obrany státu.
  • Objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství.
  • Provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprava, pronájem věci.
  • Dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování.
  • Rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestních činů.
  • Rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
  • Diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání.

- právní řád české republiky - význam a funkce právního řádu, orgány právní ochrany občanů, soustava soudů; právní norma, předpis, publikování právních předpisů

- protiprávní jednání - druhy a postihy protiprávního jednání včetně korupce, trestní postižitelnost; porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv k duševnímu vlastnictví

- právo v každodenním životě - význam právních vztahů; důležité právní vztahy a závazky z nich vyplývající; základní práva spotřebitele; styk s úřady

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Člověk a svět práce

9. ročník

Volba povolání

Člověk, stát a hospodářství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí, jakou funkci plní banky a jeké služby občanům nabízejí, vysvětlí význam úroku placeného a přijatého, uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít.
  • Na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz.
  • Sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů hospodaření v domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti, dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi.
  • Na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení.
  • Uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu.
  • Rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané.

- hospodaření –  úspory, investice, úvěry, splátkový prodej, leasing; rozpočet státu, typy rozpočtu a jejich odlišnosti; význam daní

- banky a jejich služby – aktivní a pasivní operace, úročení, pojištění, produkty finančního trhu pro investování a pro získávání prostředků

- principy tržního hospodářství – nabídka, poptávka, trh; tvorba ceny, inflace; podstata fungování trhu; nejčastější právní formy podnikání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Člověk a svět práce

9. ročník

Domácnost

Ochrana za mimořádných situací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám.
  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.

Vichřice, zemětřesení, výbuch sopky, tsunami, terorismus. Povodně, požáry, havárie v továrnách, dopravě, jaderných elektrárnách, výbuch plynu, závaly.