Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace
Učební osnovy
9. ročník
Výchova k občanství
Mezinárodní vztahy, globální svět
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- evropská integrace - podstata, význam, výhody; Evropská unie a ČR - mezinárodní spolupráce - ekonomická, politická a bezpečnostní spolupráce mezi státy, její výhody; významné mezinárodní organizace (Rada Evropy, NATO, OSN aj.) - globalizace - projevy, klady a zápory; významné globální problémy včetně válek a terorismu, možnosti jejich řešení
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Etnický původ
Kulturní diference
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a svět nás zajímá
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
|
Dějepis 9. ročník Rozdělený a integrující se svět Zeměpis 8. ročník Regiony světa Zeměpis 8. ročník Společenské a hospodářské prostředí Zeměpis 9. ročník Životní prostředí |
Člověk, stát a právo
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- právní řád české republiky - význam a funkce právního řádu, orgány právní ochrany občanů, soustava soudů; právní norma, předpis, publikování právních předpisů - protiprávní jednání - druhy a postihy protiprávního jednání včetně korupce, trestní postižitelnost; porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv k duševnímu vlastnictví - právo v každodenním životě - význam právních vztahů; důležité právní vztahy a závazky z nich vyplývající; základní práva spotřebitele; styk s úřady
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Formy participace občanů v politickém životě
Občan, občanská společnost a stát
|
Člověk a svět práce 9. ročník Volba povolání |
Člověk, stát a hospodářství
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- hospodaření – úspory, investice, úvěry, splátkový prodej, leasing; rozpočet státu, typy rozpočtu a jejich odlišnosti; význam daní - banky a jejich služby – aktivní a pasivní operace, úročení, pojištění, produkty finančního trhu pro investování a pro získávání prostředků - principy tržního hospodářství – nabídka, poptávka, trh; tvorba ceny, inflace; podstata fungování trhu; nejčastější právní formy podnikání
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Člověk a svět práce 9. ročník Domácnost |
Ochrana za mimořádných situací
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Vichřice, zemětřesení, výbuch sopky, tsunami, terorismus. Povodně, požáry, havárie v továrnách, dopravě, jaderných elektrárnách, výbuch plynu, závaly. |