Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

9. ročník


Člověk a svět práce


0+1  týdně, P
Pěstitelství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Volí vhodné pracovní postupy při pěstování vybraných rostlin.
  • Správným způsobem používá vhodné pracovní pomůcky a provádí jejich údržbu.
  • Pěstuje a využívá květiny pro výzdobu.
  • Prokáže základní znalost chovu drobných zvířat a zásady bezpečného kontaktu se zvířaty.
  • Dodržuje technologickou kázeň, zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu způsobeného zvířaty.

Půda.
Okrasné rostliny.
Léčivé rostliny.
Koření.
Ochrana rostlin.
Chovatelství.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Přírodopis

7. ročník

Vyšší rostliny

Domácnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni.
  • Připraví jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé výživy.
  • Dodržuje základní principy stolování, splečenského chování a obsluhy u stolu ve společnosti. Provádí jednoduché operace platebního styku a domácího účetnictví.
  • Používá základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhuje základní spotřebiče.
  • Dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy a poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu elektickým proudem.
  • Ovládá jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti a orientuje se v návodech k obsluze běžných domácích spotřebičů.

Bezbečnost a hygiena práce
Sváteční tabule
Raut
Vaření v přírodě
Obsluha spotřebičů

Příprava pokrmů

Kuchyň - vybavení a úklid
Hospodaření – rozpočet domácnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kreativita

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk, stát a hospodářství

Člověk a svět práce

9. ročník

Volba povolání

Volba povolání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí.
  • Posoudí možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy.
  • Prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce.

Druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání, podnikatelský záměr.
Informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi, využívání poradenských služeb.
Informace o systému a typech středních škol a jejich charakteristikách, alternativy další profesní specializace.
Sebehodnocení, šance na trhu práce s reálnými požadavky vybraného povolání a v konfrontaci s vlastními osobnostními předpoklady.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Člověk a svět práce

9. ročník

Domácnost

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk, stát a právo

Technické práce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Samostatně zpracuje dřevo, kovy a plast na jednoduché výrobky.

Spojování dřeva.
Zpracování kovů.
Zpracování plastů.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita